Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Dvojpercentný podiel potravinárstva na HDP nie je normálny

Dvojpercentný podiel potravinárstva na HDP nie je normálny
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Podľa slov ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Zsolta Simona (Most-Híd) nie je normálne, že na Slovensku sa potravinárstvo podieľa na HDP len 2 %.

„Na Slovensku v oblasti potravinárskeho priemyslu, respektíve spracovania potravinárskych výrobkov niečo zlyháva. Nie je normálne, že prevažná časť krajín EÚ má podiel potravinárstva na svojom hrubom domácom produkte (HDP) okolo 10 až 15 %. SR ho má na úrovni len 2 %. Je jasné, že my produkujeme základné suroviny a dovážame výrobky,“ uviedol v rozhovore pre TASR Simon.

Podľa neho by preto bolo dobré, aby sa posilnil predaj regionálnych výrobkov.

„Práve preto chceme zrušiť všetky legislatívne opatrenia, ktoré platia v SR nad rámec pravidiel EÚ. Malo by to našim farmárom umožniť predaj potravinárskeho tovaru s regionálnymi špecifikami,“ priblížil.

SR ešte stále v niektorých oblastiach má podľa neho komplex komunizmu, lebo si napríklad myslí, že jeden bitúnok na Slovensku stačí.

„Nie je ekonomicky možné prevádzkovať výkrm ošípaných na východe Slovenska, priviesť ich na západné Slovensko na porážku, mäso prepraviť naspäť na východ Slovenska, urobiť z mäsa mäsové výrobky a tie predávať v Bratislave. Takýmto systémom a takouto logikou nie sme konkurencieschopní,“ konštatoval.

Pri takomto uvažovaní sa stáva, že sa dovážajú polovice ošípaných zo zahraničia, lebo je to ekonomicky výhodnejšie.

„Keď pôjdeme cestou regionálnych výrobkov, možno menších spracovateľov, regionálnych špecifík, tak sa tie regionálne špecifiká vyprodukujú v danom regióne. Aj ošípané, aj hovädzí dobytok, aj ovce, sa porazia, na bitúnkoch, ktoré nemusia mať nonstop prevádzku, ale budú produkovať len pre lokálny trh. Toto je jeden zo spôsobov ako zvýšiť podiel slovenských výrobkov na slovenskom spotrebiteľskom trhu,“ myslí si Simon.

Ďalším krokom je podľa ministra pôdohospodárstva prehodnotenie niektorých opatrení, ktoré sú vedomou podporou slovenských výrobkov prostredníctvom značky kvality.

„Keď sa slovenský spotrebiteľ stane uvedomelým spotrebiteľom a bude prioritne kupovať výrobky, ktoré sú označené značkou kvality, tak kupuje a dáva obrazne povedané prácu svojim kolegom, susedom, kamarátom. Nie nemeckým, ani rakúskym výrobcom alebo komukoľvek inému,“ dodal.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
2 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym
Anonym
3. január 2011 21:02

20rokov sa potláčalo a robil opak !!nuž čo těraz?

Anonym
Anonym
4. január 2011 8:03

Nenormálne je, že sa nenormálne čuduje človek, ktorý nastavoval tok využívania financií z eurofondov. Stačí sa pozrieť na susedné Poľsko, čo robí premyslený spôsob ich smerovania. Rozvoj potravinárskeho priemyslu tam zaznamenal neuveriteľnú konjunktúru. Dopady dnes poznáme všetci, ktorí chodíme do našich obchodov – poľský potravinársky tovar doslova vypádáva z nákupných… Celý komentár »