Predaj traktorov v roku 2010 bol katastrofálny

„Ak ma roľník peniaze, má ich celý svet,“ hovorí staré príslovie. Ako ale zistiť, či cez poľnohospodára finančné prostriedky „len“ nepretiekli, ale že mu zabezpečili i ďalšiu modernizáciu výroby. Jedným z najjednoduchších zistení môže byť porovnanie investícií do nákupu traktorovej techniky.
Od vstupu Slovenska do Európskej únie sme boli zvyknutí na pokles veku poľnohospodárskych strojov u našich farmárov. Pokiaľ v roku 2004 dosahoval priemerný vek vybraných strojov úroveň 13,2 roka, tak v roku 2009 to bolo, podľa Zelenej správy, len 11,8 roka. Pokles priemerného veku strojov sa v roku 2010 pravdepodobne výrazne spomalí. Štatistiky o predaji traktorov totiž hovoria o poklese nákupu tohto druhu poľnohospodárskej mechanizácie za prvých 9 mesiacov roku 2010, o viac ako 300 kusov (2009), na 431 nových traktorov.
Najväčší podiel na predaji traktorov má už tradične John Deere (20 percent) v tesnom závese takmer domácej značky Zetor. Spomínaný brniansky výrobca má ale dominantné postavenie v segmente traktorov do 135 koní. Napriek výraznému prepadu predaja traktorov, si Zetor v roku 2010 zvýšil svoj podiel na trhu aj na úkor najväčšieho predajcu.
New Holland si udržal pozíciu trhovej trojky. Podiel traktorov Case významne klesal. Jedným z mála výrobcov, ktorým trhový podiel v roku 2010 rástol, boli traktory značky Fendt.
Potešiteľným je fakt, že za prvých 9 mesiacov roku 2010 sa do popredia dostali uznávané značky a poľnohospodári neexperimentujú s výrobcami, ktorí na našom území nemajú vybudovanú dostatočne silnú servisnú základňu. Prepad predaja poľnohospodárskych traktorov je ale obrovský. Pokiaľ v roku 2008 sa na Slovensku za mesiac predalo viac ako 140 traktorov, tak v roku 2010 to nebolo ani 50 kusov. Veríme, že rok 2011 bude z hľadiska obnovy mechanizácie úspešnejší a že k tomu dopomôže i lepšie speňažovanie poľnohospodárskej produkcie, ku ktorému chce prispievať i poľnoinfo.sk.