Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

ČR znižuje saldo a hľadá nové trhy pre potraviny

ČR znižuje saldo a hľadá nové trhy pre potraviny
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Napriek tomu, že čísla slovenského zahraničného obchodu s agrokomoditami ešte nie sú zverejnené, odborníci predpokladajú, že saldo bude na minimálne takej úrovni, ako v roku 2014. Vtedy dosiahlo 1,04 miliardy eur. Česká republika zverejnila výsledky za minulý rok. Zahraničné saldo je v objeme 680 miliónov eur.

„V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi stúpal vlani dovoz aj vývoz, pričom export rástol už piatym rokom rýchlejšie ako import. Práve to je dôvodom, prečo sa schodok agrárneho zahraničného obchodu znížil na 18,4 miliardy korún (680 miliónov eur), čo je vôbec najnižšia hodnota od roku 2000,“ informuje Ministerstvo pôdohospodárstva ČR.

K najviac exportovaným položkám patrila pšenica, káva, cigarety, prípravky na výživu zvierat, pekárenské výrobky, čokoláda a pivo. Naopak najviac sa do Českej republiky dovážalo bravčové mäso, pekárenské výrobky, káva, čokoláda, syry, víno, rajčiny, alebo limonády.

„Agrárny vývoz smeroval predovšetkým na Slovensko (23,6 %), do Nemecka (20,1 %) a Poľska (11,3 %),“ informuje český agrorezort.

Znižovanie salda zahraničného obchodu sa darí aj pomocou hľadania nových odbytových trhov. V týchto dňoch sa prezentujú českí mliekári v krajinách Blízkeho východu. Do projektu Európskej únie – Milky Way sa pridali mliekárne Hlinsko, Bohušovická mliekareň a Polabské mliekárne.

Českomoravský zväz mliekárenský získal 5,2 milióna eur na propagáciu mliečnych výrobkov v Libanone, Saudskej Arábii a Spojených arabských emirátoch. Polovicu prostriedkov na trojročný projekt poskytne EÚ, 30 percent štát a 20 percent zapojené české mliekárne.

„V rámci propagácie sa tento rok európske výrobky predstavia na troch veľtrhoch, prvý práve začína v Dubaji. V ďalšom roku sa predstavia na štyroch a v poslednom opäť na troch. Akonáhle sa dostaneme do obchodných sietí, budeme organizovať ochutnávky výrobkov v tamojších supermarketoch, bilbordovú kampaň, ako aj inzerciu v miestnej tlači,“ vysvetlil pre ČTK Jiří Kopáček, predseda Českomoravského mliekárenského zväzu.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
2 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
jm
jm
21. február 2016 20:29

Aj toto by mohol byť návod ako ďalej pre našich expertov. Ak niekdo dokáže skoro štvtinu svojho exportu umiestniť na tak malom trhu ako je slovensko tak niečo nie je v poriadku. Však aj slovensko si dáva prívlastok agrárna krajina.Alebo sú to len keci?

Milan
Milan
22. február 2016 7:02

To by museli na ministerstve pracovať odborníci a nie rodinné klany.
Vidieť to stále jasnejšie, že poľnohospodár je na chvoste záujmu.
Úradník tu nie je pre nás, lebo sa bojíme niečo od neho žiadať.
Zobuďme sa konečne, lebo za pár rokov budeme len nadennici