V máji spadol celoročný úhrn zrážok
Nepriaznivé počasie spôsobuje poľnohospodárom značné škody. Konštatovali to odborníci na dnešnej potravinárskej konferencii s medzinárodnou účasťou v Lehniciach, ktorú inicioval poslanec Národnej rady SR za ĽS-HZDS Miroslav Jureňa.
“Na konferencii minister pôdohospodárstva Vladimír Chovan zaujal stanovisko, že bude vyvíjať maximálne úsilie, pretože je to mimoriadna situácia. Štát sa k takejto situácii musí zodpovedne postaviť,” tlmočil Jureňa s tým, že sú dané legislatívne mechanizmy, ktoré umožňujú aj priamu podporu pomocou poisťovní a druhá možnosť je, že vláda sa bude touto mimoriadnou situáciou osobitne zaoberať.
“Prudké dažde zaplavili a podmáčali už viac ako 150.000 hektárov poľnohospodárskej pôdy,” uviedol člen Predstavenstva Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Peter Horváth.
Dodal, že niektoré podniky majú až 70 % výmery pôdy pod vodou.
“Len za máj napršala celoročná dávka dažďovej vody, čo v normálnych rokoch znamená 250 až 300 milimetrov,” konštatoval s tým, že popri záplavách sa spodná voda natoľko zdvihla, že na poliach sa vytvorili súvislé jazerá.
Toto nie je možné poistiť.
“Prvovýrobca je bezmocný, nejde o víchricu, ľadovec alebo požiar. Vysokú hladinu spodnej vody poisťovne nepoisťujú. Čo sme mohli, to sme urobili. Teraz nám nič iné neostáva, pýtame pomoc od vlády, od štátu, treba naše podniky odškodniť. Ak sa tak nestane, túto katastrofu podniky nemôžu prežiť. Veľké finančné prostriedky boli zainvestované, ale celé hektáre ostanú bez úrody,” zdôraznil.
Na konferencii účastníci venovali veľký priestor otázkam domácej výroby. Konštatovali, že slovenské poľnohospodárske produkty sú kvalitné, ale s odbytom sú veľké problémy. Kupujúci uprednostňujú lacný, nekvalitný, zahraničný tovar.
“Vyzývam občanov Slovenskej republiky, kupujte regionálne, domáce potraviny. Podporíte svoje zdravie a podporíte slovenskú ekonomiku,” apeloval Jureňa s tým, že k tomu, aby sa vyrábali zdravé potraviny, musí byť ekonomicky zdravé poľnohospodárstvo, silná a kvalitná prvovýroba a dostatočná reklama.