Solidárny balíček pre agro obsahuje sedem opatrení
Komisár pre poľnohospodárstvo Phil Hogan predstavil 18. júla 2016 na Rade ministrov pôdohospodárstva opatrenia Európskej únie v hodnote 500 miliónov EUR.
„Podporný balíček“ je určený pre európskych poľnohospodárov, ktorí v súčasnosti čelia vážnym problémom v sektore mlieka a v živočíšnej výrobe.
Presné podmienky čerpania budú rozpracované na úrovni expertných skupín a do polovice septembra by mala byť pripravená k nim príslušná legislatíva.
Zatiaľ je jasné, že tzv. „solidárny balíček pre poľnohospodárstvo“ pozostáva zo siedmych opatrení:
Európska schéma podpory na zabezpečenie motivácie k zníženiu dodávok mlieka
Táto schéma by mala mať finančný objem 150 miliónov EUR a mala by byť uplatniteľná na úrovni Európskej únie. Jej cieľom je dosiahnuť zníženie dodávok mlieka do konca roka. Podľa vyjadrenia Hogana to bude jednoduchá schéma, ktorá by mala motivovať farmárov k zníženiu dodávok mlieka.
Pozn. autorky: Jednoduchým numerickým prepočtom vychádza podpora za zníženie dodávok v objeme 0,1 eurocenta za kilogram mlieka.
Flexibilná schéma podpory živočíšnej výroby na úrovni jednotlivých členských štátov
Schéma predstavuje finančný objem 350 miliónov EUR, povoľuje spolufinancovanie zo strany členských štátov do výšky 100 % poskytnutej sumy zo strany EÚ a bude podliehať notifikácii EU.
Týka sa okrem sektoru mlieka aj iných odvetví živočíšnej výroby, ktoré majú problémy. Sú v nej definované viaceré záväzky, z ktorých si môžu členské štáty vybrať, poprípade ich skombinovať s cieľom dosiahnutia rovnováhy na trhu.
Príkladom týchto požiadaviek je napr. podpora malých fariem, extenzívne výrobné systémy, systémy pridanej hodnoty kvality, projekty spolupráce, ďalšie opatrenia na zníženie produkcie, atď.
Je návrh, že 350 miliónov EUR by malo byť rozdelených medzi jednotlivé členské štáty nasledovne:
Belgicko: 10 979 636
Bulgarsko: 5 809 941
Česká republika: 10 346 106
Dánsko: 9 294 305
Nemecko: 57 955 101
Estónsko: 8 081 123
Írsko: 11 086 327
Grécko: 1 683 910
Španielsko: 14 665 678
Francúzsko: 49 900 853
Chorvátsko: 1 517 133
Taliansko: 20 942 300
Cyprus: 297 165
Lotyšsko: 9 760 362
Litva: 13 298 661
Luxembursko: 560 115
Maďarsko: 9 543 566
Malta: 100 092
Holandsko: 22 952 419
Rakúsko: 5 863 491
Poľsko: 22 670 129
Portugalsko: 3 988 059
Rumunsko: 10 896 083
Slovinsko: 1 145 506
Slovensko: 2 062 803
Fínsko: 7 521 715
Švédsko: 6 881 425
Spojené kráľovstvo: 30 195 996
Pozn. autorky: Nie sú nám známe kritériá, na základe ktorých Európska komisia rozdelila finančné prostriedky medzi jednotlivé krajiny
Dobrovoľne viazaná podpora
Mnohé krajiny uplatňujú viazané systémy podpory (napr. podpora na kravu), v zmysle ktorej musia farmári svoje stavy udržať. Aj táto skutočnosť určitým spôsobom prispieva k nadprodukcii mlieka. Preto bude umožnené štátom, ktoré uplatňujú tento systém, aby ho prehodnotili a prešli k odviazaným platbám. Ako uviedol Hogan „prakticky to znamená pre farmárov, ktorí spĺňajú podmienky viazanej podpory v roku 2016, že môžu dostať podporu aj v roku 2017 bez záväzku udržať stavy“.
Predĺženie obdobia verejnej intervencie pre sušené odstredené mlieko (SOM)
Verejná intervencia pre SOM je doteraz možná len do 30. septembra 2016. V zmysle pripravovaného opatrenia by mala byť predĺžená do konca februára 2017, ale nákup za fixné ceny by mal byť možný len do konca decembra 2016.
Predĺženie obdobia na súkromné skladovanie sušeného odstredeného mlieka (SOM)
Obdobie súkromného skladovania SOM je predĺžené do konca februára 2017 v prípade štandardného systému (90-210 dní), aj predĺženého systému (365 dní).
Zálohové platby
Členským štátom bude počnúc 16. októbrom 2016 povolené vyplácanie vyššieho podielu zálohových platieb. V prípade priamych platieb do 70% a v prípade platby na plochu do 85%.
Podpora za stiahnutie ovocia a zeleniny z trhu prostredníctvom organizácií výrobcov
EU sa chystá pripraviť nástroj na stiahnutie ovocia a zeleniny z trhu prostredníctvom organizácií producentov. Jeho cieľom by malo byť zabezpečenie efektívnej záchrannej siete pre producentov ovocia a zeleniny v prípade krízy.
Odporúčam pre CHm si prečítať teto článok aby pochopil na čo som minule poukazoval. Mňa osobne by zajímali kritéria lebo samotný článok prináša len čísla bez možnosti porovnať uvedené údaje.
Nechapem , preco unia podporuje riesenia na urovni jednotlivych statov, vid Schema 2 a vlastne podporuje nerovnu hospodarsku sutaz. V skutocnosti to napr. teraz znamena, ze staty ktore dostanu najvacsiu podporu MOZU dat(sice zo svojho) oficialne najviac do systemu. Ak nemaju, nedaju, a sme doslova doma. Moj bleskovy jednoduchy navrh… Celý komentár »
Článok som pripravila na základe dostupných údajov, ktorých je zatiaľ veľmi málo. Komisár Hogan prišiel s týmto návrhom len v pondelok a ostatné podrobnosti by sa vraj mali doriešiť v rámci expertných skupín. Kľúč pre rozdelenie prostriedkov nepoznáme a predpokladám, že cieľom je, aby sme ho ani nepoznali. Napriek tomu,… Celý komentár »
Koncept podpory/nepodpory sektora by mal byt jednoznacny a znamy uz od zaciatku existencie EU, ved je to zavazna a podstatna vec. Tyka sa to vsetkych clenov rovnako. Je pravda , ze sa podmienky casom menia, ale EU legislativa a zasadne rozhodnutia a smerovania v zivocisnej vyrobe sa menia castejsie ako… Celý komentár »
Myslím ,že niet nad kontrolu z dola. No ak niekto niečo riadi a nepraje si aby ľudia z dola mali možnosť kontrolovať jeho prácu hovorí jednoznačne o rozkrádaní. Čím väčší chaos a neprehľadnosť tým lepšie pre zodeja.Angličania to skoro pochopili ,čo ích nakoniec priviedlo k opusteniu tak ospevovanej Únii.