Rozvíjajú výstavy, ktorý poľnohospodár dôverne pozná
Tradičný augustový AGROKOMPLEX a špecializovaný odborný veľtrh AGROSALÓN sú hlavné výstavy, ktoré si v súčasnosti poľnohospodárska verejnosť spája s výstaviskom v Nitre. Štátny podnik Agrokomplex – Výstavníctvo pritom ročne organizuje bezmála dvadsiatku rôznorodých podujatí. Takmer stopäťdesiat hektárový výstavný areál ponúka 40 tisíc m2 krytej plochy a zamestnáva stošesťdesiat pracovníkov. O perspektíve spoločnosti, ale aj samotných poľnohospodárskych výstav hovorí Ing. Eduard Krcho, riaditeľ Agrokomplex – Výstavníctvo, š. p.
Agrokomplex patrí do pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Sú výstavy smerované práve k poľnohospodárskej verejnosti pre podnik kľúčové?
Ide o podstatnú časť z portfólia výstav, ktoré organizujeme. Rozhodujúcou výstavou je Agrokomplex, ktorý sa tento rok konal štyridsiaty druhý raz. Neskôr vznikol veľtrh Agrosalón s dvojročnou periodicitou, ako čisto odborná prehliadka najnovších trendov v poľnohospodárskej technike. Je dôležité, že sme v rezorte Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, nakoľko to napomáha k vzájomnej spolupráci a prezentácii dôležitých tém. Už niekoľko rokov sa na výstave Agrokomplex opäť aktívne prezentujú potravinárske spoločnosti, ktoré sú držiteľmi Značky kvality SK. Vytvorili sme interaktívny a zároveň edukatívny pavilón F a vysokú úroveň si drží aj Národná výstava hospodárskych zvierat, kde pribudol Gazdovský dvor pre tých najmenších.
V roku 2015 ste pripravovali tradičný Agrokomplex, aj spomínaný Agrosalón. Čím boli tieto výstavy špecifické?
V marci sa konala výstava Agrosalón, ktorá bola úspešná z hľadiska rozsahu výstavy, návštevnosti a čo som veľmi rád, aj spokojnosti vystavovateľov. Spoločne v tomto termíne sa uskutočnili aj výstavy Poľovníctvo, Rybárstvo a vôbec prvý raz sa konala špecializovaná výstava určená včelárom. Pokiaľ nás úspech Agrosalónu nesmierne teší, mierne nám sťažuje prípravu augustového Agrokomplexu. V tomto roku sme sa obávali, aby na tradičnom podujatí nechýbala poľnohospodárska technika v celom rozsahu. So združením Agrion sme sa preto snažili vytvoriť také podmienky, aby dodávatelia mechanizácie prišli na nitrianske výstavisko aj druhý raz.
Neľutujete, že ste sa takmer pred desiatimi rokmi pustili do veľtrhu Agrosalón?
Toto rozhodnutie nebolo celkom naše. Chceli sme vyhovieť požiadavkám hlavných dovozcov a výrobcov poľnohospodárskej techniky, ktorí mali záujem o silné odborné podujatie v inom termíne, ako je august. Špecializované agro výstavy s vysokou úrovňou prezentácie značiek sú úplne bežné aj vo svete a konajú sa zväčša v neskorých jesenných, alebo skorých jarných mesiacoch. Som rád, že piaty ročník Agrosalónu potvrdil, že sa nám podarilo vytvoriť silné podujatie aj pre odborníkov.
Augustový Agrokomplex bol najmä v minulosti predmetom častej kritiky. Hovorilo sa o klesajúcej úrovni výstavy, čo sa prejavilo aj v návštevnosti podujatia. V ostatných rokoch je situácia iná. Čím si vysvetľujte znova prebudený záujem o poľnohospodárstvo a o návštevu výstavy.
Stúpajúci trend zaznamenala výstava prvý raz pred štyrmi rokmi. Vtedy sme sa snažili nastaviť koncept výstavy tak, aby bol využitý celý areál. Vytvorili sme veľa rôznych zaujímavých miest na ploche vyše 100 hektárov – už uvedenú výstavu hospodárskych zvierat s gazdovským dvorom, ukážky pestovania zeleniny, naplno žije Slovenské poľnohospodárske múzeum s historickým parným vlakom, rozsiahla prezentácia drobnochovu, lov rýb, člnkovanie, dožinkové slávnosti v hale M4 a pred výstavným areálom. Celkovo vyše 200 sprievodných podujatí za 4 dni, ktoré zahrňujú odborné akcie, koncerty, diskusné fóra, … Návštevník, a často sú to celé rodiny, môže stráviť príjemný deň na našom výstavisku a zároveň získať odborné informácie a najnovšie poznatky nielen o poľnohospodárstve. Veľký priestor získavajú záhradkári, milovníci dobrého jedla v kulinárskom kútiku, prezetujeme produkty od výrobných družstiev na výstave Coopexpo, ale obľúbená je aj prehliadka možností rozvoja vidieka a turistiky na Slovensku.
Počas roka sa na nitrianskom výstavisku koná takmer dvadsiatka rôznych podujatí. Ktoré sú z komerčného hľadiska najzaujímavejšie?
Snažíme sa, aby bolo výstavisko po celý rok kontinuálne využité. Nosnými výstavami sú marcový Nábytok a bývanie, aprílová Gardénia, májový Medzinárodný strojársky veľtrh, októbrový Autosalón, alebo Lignumexpo. Zabezpečujeme aj menšie výstavy a kontraktačné akcie, ktoré sa na výstavisku konajú po celý rok. Napríklad v aktuálnom roku sme v závere júna pripravili vôbec prvý Detský festival, ktorý počas troch dní navštívilo vyše dvadsaťtisíc detí a rodičov. V budúcom roku v septembri pripravujeme s externou agentúrou nový Športový festival a veľtrh s podtitulom Fandime Slovensku. Neustále hľadáme možnosti, ako výstavisko čo najviac využiť.
Riaditeľom ste necelý rok, ale na výstavisku pracujete viac ako štvrťstoročie. Aké investičné projekty pripravujete?
Aktuálne investujeme do zveľadenia pavilónov a ich vizuálu. Našou ambíciou je postaviť nový hlavný vchod do výstaviska. V súčasnosti pracujeme tak, aby bol projekt optimálny a ponúkol návštevníkovi komfort, ktorý už súčasný stav plne nezabezpečuje.