Zadajte hľadaný výraz

Z ekonomiky

Pochybnosti ohľadom cieľa EÚ pre biopalivá

Pochybnosti ohľadom cieľa EÚ pre biopalivá
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Európska komisia vyvolala ďalšie pochybnosti o vplyve biopalív na životné prostredie v nadväznosti na zverejnenie pôvodne stiahnutého dokumentu o potenciálne negatívnom vplyve bionafty.

Dokument uvádza, že bionafta v súčasnom období vyrábaná z repkového oleja má najvyšší celkový vplyv na životné prostredie spomedzi všetkých biopalív, kvôli jej možnému vplyvu na zmenu využívania pôdy v EÚ. Správa ďalej uvádza, že sa „pri porovnaní bionafty s fosílnymi palivami nezistilo zníženie emisií“.

Cieľ EÚ, do roku 2020 dosiahnuť 10% podiel obnoviteľných zdrojov na dopravných palivách, vo veľkej miere spočíva na širokej škále uplatňovania biopalív, takže akákoľvek správa, ktorá skúma environmentálny dopad palív komplikuje dosiahnutie tohto cieľa.

Najväčšou prekážkou pre rozbehnutie produkcie biopalív sú obavy pred reťazovým vplyvom na konverziu pôdy. Tento jav je pripisovaný nepriamej zmene využitia pôdy (indirect land-use change (ILUC), keď sú vplyvy produkcie biopalív v jednej časti sveta považované za stimuly pre konverziu pôdy na produkciu potravín v inej časti, čo výrazne ovplyvňuje celkovú bilanciu skleníkových plynov.

Názory špecialistov pre obchod, poľnohospodárstvo, energetiku a životné prostredie na ILUC ponúkli rôzne závery na uskutočniteľnosť cieľa.

Komisia minulý rok skúmala vplyv zmien využitia pôdy na úsporu emisií v roku 2004 až 2007, ale čo je kontroverzné, neumožnila verejnosti prístup k výsledkom, ako aj k sérii iných správ. Správa z konca apríla bola zverejnená na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Na základe Smernice o kvalite palív a Smernice o obnoviteľnej energii je Komisia povinná objasňovať a prípadne kvantifikovať emisie súvisiace s ILUC.

Posledná správa GR Obchod naznačila, že vplyvy ILUC vyrovnali časť prínosov biopalív z hľadiska emisií, ale „neohrozili súčasný odhadovaný objem 5,6% súčasných cestných palív“. Zo správy vyplýva, že ak by sa podiel biopalív zvýšil nad 5,6% z cestných dopravných palív EÚ, mohli by sa emisie ILUC rapídne zvýšiť a narušiť environmentálnu udržateľnosť biopalív.

Nusa Urbančič, hovorkyňa loby Strany Zelených uviedla, že hoci Komisia v súčasnom období zadržiava asi 140 dokumentov týkajúcich sa tejto problematiky, je v tejto záležitosti už rozhodnuté. Verí, že už je dosť dôkazov, ktoré môžu potvrdiť „podstatný vplyv“ emisií skleníkových plynov z ILUC.

Správa tvrdí, že cieľ 10% podiel obnoviteľných palív a súčasné pravidlá na jeho podporu „pravdepodobne spôsobia zvýšenie a nie zníženie dopravných emisií“.

Komisia znovu zdôrazňuje, že správy, založené na hypotetických odhadoch vplyvov, tak ako aj správa zverejnená koncom apríla, sú nepresvedčivé. Tvrdí, že údaje sú závislé na tom, akým spôsobom je rozdelená národná produkcia a importy a akým spôsobom sú zhodnotené zmeny využitia pôdy a to všetko je pospájané bez spoľahlivých údajov a skúseností.

Autor článku: Autor: Svetové pôdohospodárstvo, roč. XII., 2010, č. 5., vydáva Agroinštitút, š. p., Centrum informačných služieb a technológi
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments