Zadajte hľadaný výraz

Reportáže Zaujímavosti

Na Turci vedia, že dobré sa samo nechváli!

Na Turci vedia, že dobré sa samo nechváli!
insert_photoTRPPK - Prezentácia turčianskych poľnohospodárov na veľtrhu Danubius Gastro.

„Ponúknite sa našim syrom,“ usmieval sa na návštevníkov Danubius Gastro Dušan Klinčuch. Väčšinu roka mechanizátor na Poľnohospodárskom družstve SNP v Sklabini, ale počas štyroch dní potravinárskeho veľtrhu v Bratislave predstaviteľ ľudového marketingu. Keď ho medzi návštevníkmi videl pobehovať Vladimír Chovan, spoluorganizátor prezentácie farmárskych potravín na veľtrhu, tak len s úsmevom poznamenal: „sú tí mechanizátori veru šikovní ľudia.“

Keby sme nevedeli, že náš exminister a vlastne i expredseda SPPK je vyštudovaný mechanizátor, nemali by sme dôvod nebrať jeho slová vážne. Takto sme tušili, že tak trošku chváli to, čo by sa malo chváliť samo. Aspoň tak sa to stále hovorí! Je to ale naozaj vždy tak? V dobre pretlaku potravinárskych výrobkov sme si už akosi zvykli, že skôr predáva krajší obal, premyslenejšia reklamná kampaň, alebo nižšia cena, ako kvalita, chuť, alebo nutričná hodnota potraviny.  Roľníci z Turca, ktorí sa predstavili na 20. ročníku potravinárskeho veľtrhu vo svojom vlastnom stánku nemali nafúknutý marketingový rozpočet, ale najmä entuziazmus, ktorý ich hnal vpred. Miliónkrát opakované heslo raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť parafrázovali na raz ochutnať vás prinúti výrobok si kúpiť. A to už bolo výrazná motivácia. Dušan zo Sklabine núka bratislavské maškrtné jazýčky údeným, alebo neúdeným syrom a svojim slovom nepredáva len výrobok, ale najmä príbeh. Dve veľmi podobné čiernovlásky, ktoré zdobí polokošeľa s logom PD Gader taktiež presviedčajú spotrebiteľa, že jogurty z ich družstva sú tie naj. Vyrábajú ich len niečo vyše roka a ich chuťou vrátia nejedného spotrebiteľa do detstva. Plná smotanová chuť bez príchutí želatíny a iných neprirodzených zahusťovadiel. Cítiť v nich len ovocnú zložku, alebo príjemnú chuť čokolády. Turčianski poľnohospodári sa medzi návštevníkmi Danubius Gastro jednoducho nestratili. Okrem prezentácie sa predstavitelia troch prezentovaných turčianskych hospodárov prezentovali aj na dvoch diskusných okrúhlych stoloch: Slovenské farmárske potraviny – tradícia, kvalita a rozvoj regiónov.

Pri diskusii nechýbala ani hlava turčianskych roľníkov a spoluorganizátor podujatia Marian Kohút, ktorého sa moderátor podujatia a autor tohto textu pýtal aj na to, ako je možné, že sa práve roľníci z tejto oblasti vedia spojiť, keď medzi slovenskými poľnohospodármi ešte stále tak trochu platí: „kolektív je dobrá vec, ale dvaja sú už mnoho.“ Mariana sme počúvali pozorne a nakoniec stačila až tá veta, keď povedal, že sú jednoducho dobrá partia. A v tomto slovnom spojení je zašmodrchaná aj dôvera, aj tolerancia a najmä spoločné naladenie na rovnakú strunu.

„Farmárske potraviny sú trend, ktorý sa bude u nás rozvíjať. Dokazuje to viac ako 700 projektov podaných na predaj výrobkov konečnému spotrebiteľovi,“ povedal počas diskusie Vladimír Chovan spoluorganizátor podujatia a podpredseda agro-potravinárskej sekcie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory. Tomu sa potešil aj Stanislav Šilhár potravinársky výskumník, ktorý vyzdvihoval nie len kvalitu mliečnych výrobkov, ale napríklad aj mäsových produktov, ktoré na trh dodáva PD SNP Sklabiňa. Ponúkané výrobky si všimli aj redaktor Pravdy, Slovenského rozhlasu, agentúry SITA, alebo redaktorka portálu restauracie.sme.sk, ktorí o podujatí informovali.

O farmárskych, alebo ak chcete gazdovských potravinách sa v stánku turčianskych poľnohospodárov rozhovoril aj bývalý minister Stanislav Becík. Ten chválil celkovú myšlienku propagácie spojenú s diskusnými okrúhlymi stolmi, na ktorých sa roľníci prezentovali. Pri pochutnávaní si na pečenej morke zo spoločnosti Morky Petránek ukázal na mladého vlastníka tejto farmy a len tak znenazdajky, akoby sa to ani nepatrilo, aby chlap chválil chlapa utrúsil: „Toto je šikovný človek, od toho sa máme my chovatelia hydiny čo učiť.“ Pavel Petránek nezareagoval. Predsa odpovedať na kompliment sa moc nepatrí. Dobré by sa predsa malo chváliť samo! Verím, že tento prežitý mýtus sa nám podarí aj v budúcom roku naštrbiť. Aktuálny rok organizátori – agro-potravinárska sekcia Slovenskej obchodnej a potravinárskej komory, Turčianska poľnohospodárska a potravinárska komora a portál poľnoinfo.sk oslovili turčianskych poľnohospodárov. Budúci rok možno pokračujeme. To záleží najmä na poľnohospodároch.  Záujem spotrebiteľa je značný, existuje aj záujem roľníka?

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: TRPPK - Prezentácia turčianskych poľnohospodárov na veľtrhu Danubius Gastro.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
3 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
agrárnik z HN
agrárnik z HN
1. február 2013 13:12

Niet čo dodať – trvalo nám to skoro 25 rokov čo sme pochopili, že obyčajný slovenský roľník je kvalitou dávno popredu. Teraz keď liberálny a trhový agrárni politici zo Slovákov urobili kompostér tak si to uvedomujeme. Gratuľujem hospodárom z Turčianskej záhradky SR.

agrárnik z HN
agrárnik z HN
1. február 2013 13:12

Niet čo dodať – trvalo nám to skoro 25 rokov čo sme pochopili, že obyčajný slovenský roľník je kvalitou dávno popredu. Teraz keď liberálny a trhový agrárni politici zo Slovákov urobili kompostér tak si to uvedomujeme. Gratuľujem hospodárom z Turčianskej záhradky SR.

Peter
Peter
4. február 2013 9:23

Agrárnik z HN má pravdu. Západ nás pozoroval, aby zistil, čo stojí za najlepšími družstvami, ktoré sú sebestačné, ako celá krajina. samozrejme „šmíroval “ preto aby to v budúcnosti pokoril a všetko sem doviezol, ale snáď sa už obyčajný ľud prebudí a uzná že to najlepšie máme doma. Naši poľnohospodári… Celý komentár »