Zadajte hľadaný výraz

Z ekonomiky Zaujímavosti

Začali sme šetriť drahšími strojmi!

Kríza v speňažovaní poľnohospodárskej produkcie sa v Európe prejavila aj na predaji traktorov. Po rekordnom roku 2008, keď predaj v západnej a v strednej Európe presiahol 200 tisíc kusov, sme sa v roku 2010 dostali na úroveň necelých 160 tisíc kusov. Zlá finančná situácia nútila poľnohospodárov odchádzať od väčších a dlhodobejších investičných zámerov, akou je napríklad kúpa týchto zariadení.

O to viac prekvapí, že traktory o ktorých je všeobecne známe, že síce šetria náklady, ale počiatočná investícia do ich obstarania je väčšia, zvyšovali podiel objemu predaja. Pokiaľ v roku 2001 dosiahol Fendt podiel na celkovo predaných traktoroch v Európe 5,6 percenta, tak v roku 2010 to bolo už 7,7 percenta a za spomínané obdobie podiel predaja medziročne ani raz neklesol. Podobná situácia nastala i na Slovensku, kde si najmä špičkoví hospodári čoraz častejšie uvedomujú význam investícií do efektívnych, aj keď spočiatku drahších zariadení.

„Agropartner vlastní jedenásť traktorov Fendt a ich kúpu sme veľmi vážne zvažovali. Dokonca sme v roku 2004, pred nákupom tohto väčšieho počtu strojov, vykonali porovnávacie testy. Tie nám ukázali, že sa nám počiatočná investícia do traktorov Fendt vráti napríklad cez nižšiu spotrebu pohonných hmôt a vyšší výkon strojov,“ hovorí pre poľnoinfo.sk Vladimír Chovan, riaditeľ spoločnosti Agropartner Plavecké Podhradie a dopĺňa, že tieto výsledky sa niekoľkoročným používaním traktorov Fendt i naplnili.

Slová predstaviteľa Agropartneru potvrdzuje i Blažena Ácsová, marketingová riaditeľka spoločnosti Hriadeľ, ktorá traktory spomínanej značky na Slovensku distribuuje.

„Hospodári, ktorí sa raz rozhodnú pre túto značku, zväčša pri ďalšej obnove traktorového parku znova siahnu po značke Fendt. I to je jeden z dôvodov, prečo výrobcovi, ktorého reprezentujeme, rástol i v minulom roku na Slovensku podiel na trhu z 3,7 na 5,6 percenta,“ uviedla B. Ácsova.

Spoločnosť Agropartner uprednostňuje značku Fendt najmä pre vyšších výkonových radách, kde podľa slov jej riaditeľa ťažko nájdu konkurenciu. Pri traktoroch do 120 konských síl zase naopak využívajú nové rady traktorov Zetor, ktoré spĺňajú požiadavky, ktoré od nich očakávajú.
Ako hovorí Vladimír Chovan, dokonale zvážiť počiatočnú investíciu do nového zariadenia je veľmi dôležité, pretože počas doby prevádzky traktora sa počiatočný prvotný vklad stane menej podstatným. Oveľa viac poľnohospodár zaplatí za údržbu, náhradné diely, naftu, ktorú by mohol ušetriť, alebo za nižší výkon stroja. Ako predstaviteľ poľnohospodárskej prvovýroby víta pravidelné školenia, ktoré Hriadeľ ponúka pre traktoristov a ktoré zabezpečia, že pracovník daného zariadenia vie dokonale využiť jeho možnosti.

„Do budúcnosti by bolo podľa mňa vhodné zamyslieť sa nad tým, že by nás vybavili zariadeniami, pomocou ktorých, by sme si napríklad 70 percent opráv vedeli vykonávať vo vlastnej réžii,“ povedal Vladimír Chovan.

Táto jeho požiadavka sa ale netýka len výrobcov spomínanej nemeckej značky, ale všetkých dodávateľov traktorov, ktorí sa pravdepodobne neradi vzdajú možnosti pravidelného servisovania svojich zariadení.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku:

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments