Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Zabezpečí stabilitu prvovýroby mlieka?

Zabezpečí stabilitu prvovýroby mlieka?
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Presne pred rokom začali všetci prvovýrobcovia a nákupcovia surového kravského mlieka na Slovensku prispievať do Mliečneho fondu. Ten bol zriadený na podporu spotreby a odbytu mlieka a mliečnych výrobkov. Konzumáciou týchto výrobkov je Slovensko už dlhodobo na chvoste Európskej únie. Namiesto zdravotníkmi odporúčanej spotreby 220 kilogramov mlieka a mliečnych výrobkov na osobu a rok, spotrebujeme len približne 154 kilogramov.

Aj z tohto dôvodu podpísali zástupcovia Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka /SZPM/ a Slovenského mliekarenského zväzu /SMZ/ v novembri 2007 odvetvovú dohodu.

V zmysle tohto dokumentu majú od 1. januára 2008 všetci výrobcovia aj nákupcovia mlieka povinnosť platiť poplatok na podporu spotreby a odbytu mlieka a mliečnych výrobkov. Sadzba bola určená rovnako pre výrobcov aj nákupcov 0,01 Sk za každý kilogram nakúpeného respektíve predaného mlieka.

Aj z týchto prostriedkov sa bude realizovať reklamná kampaň na podporu pitia mlieka. Kampaň bude trvať tri roky a začala 20. októbra minulého roka. Celkový rozpočet na propagáciu mlieka je 5 miliónov eur. Polovica z týchto prostriedkov je z Európskej únie, 30 percent z národného rozpočtu a zvyšná časť je tá, ktorou sa poľnohospodári a spracovatelia skladajú do Mliečneho fondu.

Podľa vyjadrenia Margity Štefánikovej pre poľnoinfo.sk, s prvovýrobcami mlieka a ich platením do Mliečneho fondu v zásade problém nie je.

„Máme však skôr problémy s nákupcami mlieka, ktorí nepriamo do svojich problémov zaťahujú aj prvovýrobcov. Smutným príkladom je spoločnosť Agrofarma Červený Kameň, ktorá od začiatku spochybnila obsah Odvetvovej dohody a neprispieva do Mliečneho fondu. V súčasnosti začínajú problémy aj s jednou – zatiaľ nemenovanou mliekarňou, ktorá istý čas prispievala do Mliečneho fondu, ale svoje príspevky v súčastnosti odmieta platiť. Jej čelní predstavitelia majú totiž iné predstavy o propagačnej kampani na mlieko a o relizácii projektu, v rámci ktorého sa táto kampaň realizuje. Tu treba pripomenúť, že návrh Propagačného a informačného programu bol v procese jeho prípravy k dispozícii na pripomienkovanie zainteresovaným subjektom a v tom čase neboli prezentované žiadne pripomienky, ani doplňujúce návrhy. Kreatívna a obsahová stránka kampane je vecou osobného názoru a vkusu. Preto očakávame, že po jej spustení budú takí, ktorým sa bude páčiť, ale iste budú aj takí, ktorí budú mať výhrady. Jednoznačne treba uviesť, že projekt bol v takej forme, v akej sa realizuje schválený Európskou komisiou a každá odchýlka od projektu by bola len veľkou zmenou… V súčasnosti sme ešte stále otvorení rokovať a prezentovať rozumné argumenty na presvedčenie zopár jednotlivcov o správnosti a dobrej myšlienke kampane.“ povedala Margita Štefániková, výkonná riaditeľka SZPM.

Reklamná kampaň s názvom Objav mlieko, bude, podľa vyjadrení Margity Štefánikovej, bojovať naozaj na všetkých frontoch. Veď ak sa podarí zvýšiť spotrebu mlieka, nebude to mať vplyv „len“ na zdravie obyvateľstva, ale aj na stabilizáciu našej prvovýroby a spracovateľského priemyslu.

„Vykonávacia organizácia reklamnej kampane je spoločnosť JANDL, ktorá bola vybratá výberovým konaním. Schválených je deväť hlavných aktivít. Veľká propagačná kampaň pre ženy, mládež, deti, zábavno-vzdelávacie CD pre 1. stupeň základných škôl, veľká outdoorová kampaň, aktivity pri oslavách Svetového dňa mlieka, účasť na domácich výstavách Danubius Gastro a Agrokomplex, webová stránka programu, ale aj vydávanie časopisu Objav mlieko,“ vyratúva Margita Štefániková.

Predkladajúce organizácie – SZPM a SMZ definujú ciele programu v dvoch základných líniách. Propagačná časť kampane očakáva pozastavenie poklesu a postupné zvýšenie spotreby mlieka a informačná časť si kladie za cieľ zvýšenie informovanosti o potrebe konzumácie mlieka a mliečnych výrobkov ako zdravých komponentov ľudskej výživy.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments