Na prebytok mlieka obchod cenami príliš nezareagoval
Bratislava 22. marca (TASR) – Mlieka je prebytok, ale obchod na to cenami príliš nezareagoval, konštatovala generálna sekretárka Slovenského zväzu mliekarenského zväzu(SZM) Zuzana Nouzovská.
V Európe je prebytok mlieka a Nový Zéland či Austrália s vysokou výrobou zaplavujú touto komoditou svet. Pokles spotreby mlieka eviduje aj Čína. Situácia je alarmujúca aj pre 20 slovenských mliekarní, ktoré 40 % produkcie vyvážajú, pričom asi rovnaký podiel tejto komodity Slovensko dováža zo zahraničia.
Spracovateľ potrebuje mlieko zviesť, ošetriť, zabaliť a zaviesť do obchodu. Farmári dostávali v januári tohto roka za liter mlieka priemernú cenu 26,2 centu (8 Sk). „Kým naše mliekarne v januári predávali kravské mlieko v sieti obchodov za odbytovú cenu (bez bonusov) za 36,5 centu za liter (11 Sk), jeho priemerná cena na pultoch v predajniach bola 62,2 centu bez DPH/liter (18,74 Sk).“
Ak by však obchod ceny mlieka s obsahom tuku 1,5 % znížil na 49 alebo 40 centov s DPH (14,76 až 12 Sk), čo nie je nereálne, vie tieto ceny na pulte aj udržať.
„Ale tento ústupok obchodu sme nezaznamenali,“ zhodnotila Nouzovská.
Štatistiku o mlieku za február SMZ ešte nepozná.
„Odhadujem, že cena u spracovateľa voči prvovýrobcovi klesla vo februári o 10 až 12 % a mliekarne údajne voči obchodu znižovali ceny trikrát, keďže ich obchod do toho tlačil,“ uviedla pre TASR.
Rezortný minister Stanislav Becík preto vyzval mliekarne a obchodníkov, aby sa dočasne zriekli marží u mlieka, ktoré majú podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka obchodné reťazce vo výške 60 % až 100 % a najviac zneužívajú situáciu.
Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) vyzval predajcov, aby ceny 1,5-% mlieka znížili na 49 centov (14,76 Sk). V reakcii na výzvu SZPM žiadal, aby obchodníci umožnili zvýšenie spracovateľských cien, teda odbytových cien od spracovateľa, aby mohli viac zaplatiť prvovýrobcom. SZPM chcel, aby rovnakým spôsobom obchod stabilizoval aj cenu syrov, ktorých spotreba sa pre vysoké ceny rapídne prepadla. Ďalej bojuje, aby obchod do akcií zaraďoval primárne slovenské produkty a uprednostňoval v ponuke slovenské výrobky, lebo je potrebné „rozkývať sklady“. Ak bude obchod predávať veľké množstvá tovarov za nízku cenu u mlieka vyrobeného v Česku, slovenským mliekarniam tak nepomôžeme prežiť, upozornila Nouzovská.