Byrokracia ako neuralgický bod čerpania eurofondov
Snom každého agropotravinára na Slovensku je harmonogram výziev v Programe rozvoja vidieka a jeho dodržiavanie. Jeho nočnou morou je Usmernenie Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) č. 8.
Prekážka v podobe usmernenia PPA
Harmonogram výziev je dôležitým faktorom pre hladké čerpanie finančných prostriedkov počas celého programového obdobia Spoločnej poľnohospodárskej politiky na podporu priorít agropotravinárskeho rezortu, rozvoja vidieka, poľnohospodárskej prvovýroby, potravinárstva, lesného a rybného hospodárstva. Tento sen sa nenapĺňa a je vysoko pravdepodobné, že sa nesplní ani v budúcnosti.
Keď sa zvyčajne po polročnom, a niekedy aj viacročnom, meškaní dočkáme výzvy Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA), do cesty príde prekážka v podobe usmernenia PPA. Ako príklad je možné uviesť očakávanú výzvu pre podopatrenie 4.1 a 4.2 a následné zverejnenie aktualizácie č. 3 Usmernenia Pôdohospodárskej platobnej agentúry č. 8/2017 k obstarávaniu tovarov, stavebných prác a služieb financovaných z PRV SR 2014 – 2020 v znení dodatkov na stránke PPA 25. októbra 2021.
Cieľom usmernenia by malo byť uľahčenie obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb, aby žiadateľ nemusel postupovať pri obstarávaní tovarov a služieb podľa § 8 ods. 2 písm. a) Zákona o verejnom obstarávaní č. 343/2015 Z. z.
Usmernenie vytvára dojem
Realita z pohľadu žiadateľa však je, že usmernenie, resp. postupy sú v priebehu posledných šiestich rokov stále prepisované a doplňované, čo spôsobuje neprehľadnosť a nerealizovateľnosť v praxi. Napríklad Usmernenie č. 7 z roku 2016, ktoré malo pôvodne celkovo 6 strán (reálne 4), má teraz vyše 35 strán a 12 príloh, pričom konkrétne príloha č. 8 (údaje z obstarávania) má 145 stĺpcov v Exceli.
Pri realizácii obstarávania podľa tohto usmernenia sa obstarávateľ môže len domnievať, čo mal poskytovateľ na mysli v danom bode, keďže nejednoznačnosť je veľmi výrazná. Toto usmernenie nedefinuje základné pravidlá, ale len teoretické postupy, ktoré sú v praxi nevykonateľné. Usmernenie neharmonizuje postupy pri zadávaní zákaziek, ale ich značne komplikuje, aby sa vytvoril dojem transparentnosti a hospodárnosti.
Usmernenie určite nie je v súlade so Zmluvou o fungovaní EÚ, a to najmä nie v súlade s jej princípmi, ktorými sú: voľný pohyb tovaru, právo usadenia, voľný pohyb služieb, zákaz diskriminácie, rovnaké zaobchádzanie, transparentnosť, proporcionalita a vzájomné uznávanie dokladov. Usmernenie len vytvára dojem, že sú tieto princípy zabezpečené. Je to teoretický postup, ktorého funkčnosť poskytovateľ v praxi nevyskúšal. Celé usmernenie je veľmi prekombinované a chaotické a bude takmer nemožné ho v praxi vykonávať bez možných sankcií pre žiadateľa.
Je potrebné spomenúť, že Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora už pri zverejnení usmernenia v roku 2017 na rokovaní s vedením PPA upozornila a navrhla zjednodušenie, čo nebolo bohužiaľ vypočuté. Na ten istý problém sme upozorňovali aj aktuálne vedenie PPA. Treba povedať, že časť našich pripomienok bola vypočutá, no do usmernenia pribudli nové požiadavky, komplikujúce život žiadateľa.
Čo môže poskytovateľ (PPA) očakávať
Poskytovateľ (PPA) podľa tohto usmernenia nebude schopný, resp. nebude v stave kontrolovať obstarávanie po podaní žiadosti o nenávratný finančný príspevok („žiadosť o NFP“) alebo ex-post po nadobudnutí účinnosti Zmluvy o nenávratný finančný príspevok („zmluva o NFP“), pretože v praxi je situácia iná, než ako je uvedené v tomto usmernení. Dokument je len nástrojom na obhajobu poskytovateľa (PPA), že má zavedené postupy v obstarávaniach v zmysle základných princípov obstarávania uvedených v čl. 3 usmernenia. V konečnom dôsledku ani vyhodnocovateľ nie je v stave správne vyhodnotiť obstarávanie, často zaťažuje obstarávateľa množstvom otázok, ktoré akoby chceli spochybniť realizované postupy obstarávateľom.
Otázka je, či vôbec kontrolór poskytovateľa bude schopný správne vyhodnotiť uvedené usmernenie, keďže sa stáva, že pri kontrole projektu nemá vedomosť o aktualizácii č. 3, resp. si ju vykladá podľa seba.
Poskytovateľovi (PPA) navrhujeme, že ak je presvedčený o správnosti postupov v tomto usmernení, bolo by veľkým prínosom, ak by zástupca PPA nahral video a verejne ho prezentoval. V prezentácii by detailne predstavil návody na vykonanie postupu obstarávania a súčasne by ich demonštroval na praktických príkladoch podľa možných predmetov zákazky (stroje, technológie, stavby, služby). Súčasne by mal poskytovateľ (PPA) dať žiadateľom, resp. verejnosti možnosť klásť otázky a včas na ne aj záväzne odpovedať a odpovede zverejniť na svojom webovom sídle.
Pri cenových sadzbách prijímateľ nebude vykonávať verejné obstarávanie
Poľnohospodár a potravinár, ktorý sám na investícii participuje (min. 50 %), najlepšie vie, čo potrebuje, čo je pre neho hospodárne a efektívne k vynaloženým nákladom. Má zvyčajne mnoho skúseností vo využívaní budúceho predmetu projektu a určite má záujem, aby mu takáto investícia fungovala a prinášala žiadaný efekt.
Pre poľnohospodára stačia limity NFP a on sám sa rozhodne, do čoho bude investovať a koľko bude investovať, t. j. najväčším prínosom tohto usmernenia je čl. 6 bod 22:
„Ak dôjde zo strany MPRV SR k vypracovaniu cenových sadzieb na tovary, služby a stavebné práce, budú tieto zverejnené v rámci jednotlivých výziev na predkladanie žiadosti o NFP/resp. zverejnené na stránke poskytovateľa a prijímateľ nebude na uvedené tovary, služby a stavebné práce vykonávať obstarávanie. Hospodárna výška výdavku bude stanovená určenou cenovou sadzbou“.
Zhrnutie
Usmernenie č. 8 vo svojom aktuálnom znení stráca výhody oproti zákonu č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov a stáva sa komplikovanejším ako tento zákon. Vytvára predpoklad rôznych výkladov zo strany žiadateľa, ako aj poskytovateľa (PPA), čím tvorí prekážku pre žiadateľa, aby si jednoduchý projekt vypracoval sám. Otvára priestor na vypracovanie projektov pre pochybné poradenské spoločnosti, ktoré projekt za nemalé peniaze spracujú – ale ako odôvodnene predpokladáme – už nevybavia. Tým bude žiadateľ vystavený nielen zbytočným nákladom, ale najmä možným sankciám pri kontrole poskytovateľa (PPA).
Po analýze aktualizácie č. 3 Usmernenia Pôdohospodárskej platobnej agentúry č. 8/2017 k obstarávaniu tovarov, stavebných prác a služieb financovaných z PRV SR 2014 – 2020 v znení dodatkov (dodatok č. 1) zverejneného na webovom sídle PPA zo dňa 25. októbra 2021 môžeme konštatovať, že je časovo veľmi náročné detailne predstaviť množstvo argumentov, prečo je toto usmernenie ťažko vykonateľné bez chýb. Určite je ale žiaduce vytvoriť nové postupy a preveriť ich v praxi a až potom vytvoriť úplne nové usmernenie, podľa ktorého sa bude postupovať v obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác, na ktoré nie je možné stanoviť cenové sadzby.