Cieľom je zvýšiť podiel domácich potravín
Na zodpovedné a transparentné správanie vyzýva všetkých účastníkov potravinového trhu Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora. Sotva polovičné fyzické a ešte nižšie obratové zastúpenie na Slovensku vyrobeného potravinárskeho tovaru v ponuke obchodu sa podľa podpredsedu SPPK pre potravinárstvo a obchod Dušana Janíčka nezmení slovnými proklamáciami, ale len konkrétnymi skutkami zainteresovaných strán.
„Problémy s výskytom baktérie E.coli opätovne rozpútali vlnu diskusií o kvalite domácich a dovážaných potravín. Napriek tomu Slovensko patrí medzi tých málo krajín EÚ, v ktorých predaj domácej produkcie neprevyšuje dovozy. Keďže v tomto ukazovateli zaostávame aj za našimi susedmi z Vyšehradskej štvorky a v miere potravinovej sebestačnosti sme klesli na alarmujúcich 47 %, je najvyšší čas urobiť kroky na zlepšenie tohto stavu. Opätovne však upozorňujeme, že si to vyžiada sústredené úsilie výrobcov, distributérov, predajcov i štátnej správy, pretože inak sa dopredu nepohneme,“ povedal Janíček.
Informoval, že cieľom SPPK je zvyšovať podiel predaja u nás vyrábaných kvalitných potravín. Do zmysluplných záverov by podľa neho mali vyústiť rozhovory o dešifrovaní a jasnom identifikovaní domácich výrobkov. Konzument by mal dostať jasný signál, ktorý tovar je slovenský, aby ho v obchode vedel ľahko rozlíšiť.
„Myslíme si, že v prvej etape by na to mohol poslúžiť čiarový kód 858, hoci jeho aplikácia nemusí byť vždy stopercentným indikátorom. K tomu by mohli poslúžiť aj podporné programy s jasným označovaním domácej produkcie. Aby sa však stali naozaj úspešné, museli by byť tiež primerane marketingovo podporené, pretože inak dostatočne nepreniknú do spotrebiteľského povedomia,“ dodal Janíček.
Veľmi zodpovedne treba pristupovať k budovaniu spotrebiteľského patriotizmu. Aj v tomto smere môžu pomôcť len zodpovedné a transparentné postupy, vrátane serióznych dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Zaujímavo podľa SPPK vyznieva napríklad skutočnosť, že takmer všetky obchodné reťazce momentálne deklarujú vo svojej ponuke slovenskú zeleninu, hoci niektorí väčší producenti s nimi nespolupracujú.
„Domáci potravinový reťazec je pod kontrolou naozaj od poľa až na stôl, ale len zdôrazňovanie tejto skutočnosti nestačí. Zlepšiť sa musia aj vzťahy medzi obchodom a jeho dodávateľmi, ktoré sa zdeformovali doterajšou dominanciou reťazcov. V opačnom prípade sa ďaleko nedostaneme a stále budeme iba konštatovať vysoký podiel importu na našom potravinovom trhu,“ uzavrel Janíček.