Obraz rezortu je pošramotený stigmou špinavej a ťažkej práce
Ministerstvo poľnohospodárstva Českej republiky pripravuje kampaň, ktorá by mala prilákať viac detí do poľnohospodárskych stredných škôl. Rezort by chcel zvýšiť atraktivitu poľnohospodárskych odborov väčším dôrazom na ich prepojenie s modernými technológiami.
Do budúcnosti by sa mal tiež usilovať o väčšiu spoluprácu týchto škôl a učilíšť s podnikmi. Uviedli to účastníci konferencie Poľnohospodárske školstvo – budúcnosť výzvy a riešenia, ktoré sa v pondelok (26.3.2018) konala v Senáte.
Podobne ako v mnohých ďalších odboroch majú poľnohospodárske podniky ťažkosti zohnať kvalitných absolventov. Poľnohospodárskych škôl je podľa predsedu Poľnohospodárskeho zväzu ČR Martina Pýchy v ČR síce dostatok, ale ich absolventi nakoniec často pracujú v iných profesiách. Podľa riaditeľa odboru stredného a vyššieho vzdelávania a inštitucionálnej výchovy Ministerstva školstva Petra Bannerta to v roku 2016 bolo 68,4 percenta absolventov poľnohospodárskych odborov.
Podľa prieskumu, ktorý vlani urobila spoločnosť „Než zazvoní“, je obraz poľnohospodárstva pošramotený stigmou špinavej a ťažkej práce za málo peňazí. Takmer polovica detí údajne síce verí, že poľnohospodárske školy majú zaujímavé odbory, väčšina ale stredné poľnohospodárske školy vníma ako poslednú voľbu, kde nie je vysoká úspešnosť pri skúškach, ani moderné vybavenie pre študentov.
Poľnohospodárstvo pritom podľa námestníka rezortu Pavla Sekáča v súčasnosti vyžaduje väčšie technické zručnosti. Precízne poľnohospodárstvo je závislé na vyspelej technike a súčasný trend robotizácie predpokladá aj zmenu výučby a štruktúry študentov, uviedol. A práve väčší dôraz na moderné technológie by podľa neho mohol do poľnohospodárskych škôl prilákať viac žiakov a zvýšiť ich kvalitu.
Príležitosť k zatraktívneniu poľnohospodárstva ponúkajú podľa neho tiež niektoré spoločenské trendy, ako je dôraz na domáce a kvalitné potraviny alebo turistika spojená s ochutnávaním regionálnych špecialít.
Podľa Pýchy sa poľnohospodárstvu venujú štyri percentá stredoškolských odborov v ČR, priemer v EÚ je o jedno percento väčší.
„V Českej republike je 11 poľnohospodárskych škôl a 187 škôl s aspoň jedným poľnohospodárskym odborom,“ doplnil Bannert.
Na rozdiel od západoeurópskych krajín ale v ČR stále klesá záujem o tieto odbory, upozornil Pýcha. Ubudlo nielen žiakov, ktorých bolo v dôsledku demografického vývoja všeobecne menej, ale aj ich podiel.
Podľa zistení spoločnosti „Než zazvoní“ o práci v poľnohospodárstve uvažuje asi 15 percent žiakov základných škôl. Motivuje ich najmä láska k zvieratám, vzťah k prírode a k poľnohospodárskej technike. Odrádza ich okrem iného maturita z matematiky, ktorá bude povinná od roku 2022, a zlá spoločenská povesť poľnohospodárstva.
Deväť z desiatich opýtaných v prieskume „Než zazvoní“ uviedlo, že pracovník v poľnohospodárstve si zarobí menej ako 25.000 korún mesačne (980 eur). Podľa približne rovnakého počtu respondentov je práca v poľnohospodárstve fyzicky náročná a špinavá. Tri štvrtiny žiakov si myslia, že neumožňuje kariérny rast a nie je k nej potrebné vyššie vzdelanie. Prieskumu sa zúčastnilo 1771 žiakov základných škôl a 2358 detí zo stredných poľnohospodárskych škôl.
V akom stave je slovenské poľnohospodárske školstvo? Rád by som si aj takýto článok prečítal. Ďakujem