Zeleninárstvo môže byť významným zamestnávateľom
V júni 2015 založilo päť fariem spoločné družstvo OVOZELA. Dnes má družstvo 6 členov: Farma Kameničany, AGRO RYBIA FARMA, s.r.o. Handlová, SALEMIX, s.r.o. Veľké Zlievce, AGRO GTV, s.r.o. Nováky, PremierTravel, s.r.o. Komárno a najmladším prírastkom je Farma Bruty. Ide o združenie nezávislých fariem, ktoré nie sú majetkovo prepojené. No spoločne sa podieľajú na obchodných, marketingových a investičných rozhodnutiach.
Zdá sa, že prvý cieľ – ponúknuť kvalitnú slovenskú alternatívu k paradajkám z dovozu a zároveň dosiahnuť dobré podmienky pre pestovateľov zeleniny na Slovensku, sa OVOZELE darí plniť. Slovenské paradajky už nájdete vo väčšine obchodných reťazcov, kde sa presadzujú v konkurencii s často lacnejšími produktami zo zahraničia. Lenže v tomto prípade predáva kvalita, za ktorou, ako sa ukazuje, sa aj slovenskí zákazníci radi vracajú.
„Keď sme prišli s našim projektom farmy v Brutoch, pridali sme sa k družstvu OVOZELA. Zdalo sa nám byť dostatočne pružné, demokratické, moderné. Všetko tu funguje ako má, doteraz sme sa dokázali na strategických záležitostiach vždy dohodnúť, hoci vekový rozptyl členov vedenia družstva je od 33 do 65 rokov. Raz mesačne sa stretávame na porade a o dôležitých spoločných otázkach hlasujeme princípom čo člen – to hlas, rozhoduje nadpolovičná väčšina,“ vysvetľuje Peter Kelemen, jeden z konateľov Farmy Bruty.
Hospodárov z Brutov zaujala holandská technológia. No aj keď by ju radi nakúpili na Slovensku a podporili našu ekonomiku, ponuka tu nebola. Všetko, od materiálov, cez motory, po software museli doviezť. Navyše program pôvodom z Holandska museli prispôsobiť na slovenské podnebie. Šikovní programátori si poradili.
„Holandský software sa stará o skleník, závlahu, vetranie a ďalšie procesy a náš slovenský má na starosti dodávku a kontrolu tepla. A tieto dva programy navzájom komunikujú,“ približuje detaily svojej práce Peter Kelemen.
Unikátne je aj využívanie obnoviteľných zdrojov na výrobu tepla.
Všetky farmy v OVOZELE využívajú na vykurovanie obnoviteľné zdroje energie, ako je geotermálna energia, biomasa či bioplynová stanica. V tomto smere je to odlišný prístup ako v Holandsku.
„Väčšina holandských skleníkov je vykurovaná kogeneračnými jednotkami, ktoré vyrábajú elektrickú energiu spaľovaním zemného plynu a prebytkové teplo je využívané ako vykurovanie v skleníkoch,“ upresňuje Miroslav Kavuľa, konateľ farmy Bruty.
Na Slovensku je pripájanie kogeneračných jednotiek do elektrickej distribučnej siete pozastavené.
„To je jeden z hlavných dôvodov, prečo sa tento model momentálne nedá u nás aplikovať. Pokiaľ by prišlo k zmene súčasného stavu, určite by mohli vyrásť nové projekty, ktoré by mohli zamestnať ďalších ľudí a prispieť aj k rozvoju poľnohospodárstva na Slovensku, “ hovorí Miroslav Kavuľa.
Sektor zeleninárstva môže byť významný zamestnávateľ. Na jeden hektár je potrebných aspoň päť-šesť pracovných pozícií. V družstve OVOZELA už pracujú na celoročnej stabilnej produkcii, a tak nepôjde len o sezónnu prácu. Zároveň tým vyhovejú požiadavkám obchodných reťazcov na Slovensku. No pomohla by výraznejšia podpora štátu. Možno novovzniknutý spoločný zväz zeleninárov a zemiakarov, ktorého členom je aj družstvo OVOZELA, bude úspešnejší v rokovaniach za záujmy slovenských pestovateľov.
„V ostatných rokoch sledujeme aj u spotrebiteľov na Slovensku pozitívny trend, ktorý spočíva v tom, že si všímajú odkiaľ tovar pochádza. Ak si zákazník vyberie naše paradajky najskôr podľa slovenského pôvodu, druhý raz si ich už vyberie podľa chuti. Keď už raz niekomu zachutia, vráti sa ku kvalite,“ usmieva sa Peter Kelemen, ktorý si tiež rád vyberie slovenské potraviny, pokiaľ má takú možnosť.
„Slovenské potraviny sú kvalitnejšie ako tie dovezené. Aj v družstve OVOZELA sa snažíme poukazovať na to, kto sme. Voňavé a chutné červené paradajky pestujeme na Slovensku, zamestnávame slovenských ľudí, pritom využívame najmodernejšie technológie, dodržiavame hygienu a bezpečnosť výroby. Napokon, každoročne musíme obhájiť certifikát kvality pre poľnohospodárskych výrobcov GlobalGAP. Už aj preto, že je to finančne aj administratívne náročné, si nedovolíme tieto prísne pravidlá porušiť. Ale prvoradá je pre nás spokojnosť našich spotrebiteľov,“ zdôrazňuje Peter Kelemen.
Domáci pôvod, špičková výrobná technológia, chuť plodu ako má byť. Pritom prostý a príjemný marketing založený na komunikácii toho podstatného. Dobre nastavená cenová politika a demokratický systém v rozhodovaní. Stratégia založená na jedinej priorite a tou je spokojnosť zákazníka.
„Kampaň bola financovaná s finančnou podporou Európskej Únie.“
Trefný nadpis: Môže byť… , ale je systémovo riešené , že môže???