Zadajte hľadaný výraz

Názory a komentáre Z domova

Vzájomne spolupracujeme a svoju prácu si vážime

Vzájomne spolupracujeme a svoju prácu si vážime
insert_photo2 x SPPK

Poetickým názorom k smerovaniu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory orámoval svoj pohľad na fungovanie organizácie Jozef Sedlák, dlhoročný redaktor denníka PRAVDA a predseda Klubu poľnohospodárskych novinárov.

“Musíte byť ako to slnko, čo vysiela milión lúčov,” povedal smerom k predstavenstvu a zamestnancom bratislavského ústredia poľnokomory, ktorí si 6. decembra (utorok) pozvali novinárov na predvianočné stretnutie.

Raz v roku sa pozície medzi zástupcami chlebového odvetvia a predstaviteľmi novinárskej obce vymenia. Novinári odpovedajú na otázky, ktoré sa pýtajú naši poľnohospodári a potravinári. Cieľ je spoznať, ako novinár vníma agrosektor a ako je možné zlepšiť prezentáciu odvetvia.

To, že sa zhodnotenie spolupráce nebude konať vo formálnou duchu jasne deklarovala mikulášska čapica Milana Semančíka. Predseda SPPK v nej nadeľoval balíčky pozostávajúce z výrobkov z našich potravinárskych spoločností. Tie si novinár zaslúžil až vtedy, ak dobre zalovil v pamäti. Niektorí siahli hlboko a spomenuli si na báseň z materskej školy, iní zabavili vtipom. Bariéry sa odbúrali a začal plynúť príjemný večer.

K bezprostrednej atmosfére prispelo aj výborné víno z Karpatskej perly, o ktorom nadšene rozprával Karol Motyka, člen predstavenstva a predseda šenkvického družstva. S rodinou Šebovcov, ktorí stoja za úspešnou vinohradnícko-vinárskou spoločnosťou, spolupracuje už roky. Úloha Karola Motyku bola nenahraditeľná, keďže v reštauračnom pivovare neďaleko autobusovej stanice sú skôr zvyknutí na nápoje zdobené penou a vývrtku na fľašu vína hľadali len ťažko. Ten zareagoval pohotovo a po siahnutí do vrecka saka vylovil špirálovitý kúsok kovu. V ten večer sa zadefinoval ako najpohotovejší člen predstavenstva.

Pohotovosť Komory k novinárom si pochvaľovali aj zástupcovia RTVS a TASR. Dobrým zvykom Janky Holéciovej, hovorkyne SPPK sa stalo, že k tlačovej správe prikladá aj zvukový súbor. Nie je preto zriedkavosťou, že v hodine, keď získame správu z SPPK, môžete už príspevok počuť vo vysielaní Rádia Slovensko a občas aj na vlnách komerčných staníc. Každý sa snažíme uľahčiť si prácu a aj takáto na pohľad drobnosť spôsobuje, že naše poľnohospodárstvo sa dostáva do médií častejšie.

Mnohí novinári sa sťažovali, že sú témy, ku ktorým hľadajú len veľmi ťažko respondentov. Chýba ochota zo strany viacerých spracovateľov mäsa, pekárenských spoločností, ale aj predstaviteľov Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.

Novinár ale potrebuje aj obraz a samotnú emóciu, ktorá vyplýva z prostredia a zo situácie. Ošumelých miestností, v ktorých sa často konajú tlačové konferencie za ponuky riedkej a studenej kávy z termosky, sme sa už všetci prejedli. Aj preto si v utorok viacerí novinári spomenuli na vlaňajšiu tlačovú konferenciu na hospodárskom dvore žemberovského družstva, alebo na stretnutie s novinármi v PD Vajnory. Nie, nemysleli sme afektovaný a trápny výstup Miroslava Jureňu na konci jeho ministerskej cesty, ale májové podujatie k smutnému headlinu tohto roka – mliečnej kríze.

Skúsený novinár Jozef Sedlák vidí dôležitú úlohu Komory v komplexnom nazeraní na problémy rezortu. Takpovediac vidieť za horizont. Často témy rozvoja vidieka, alebo stredného odborného školstva nevnímame dostatočne komplexne.

“Pred niekoľkými dňami som hovoril s riaditeľom Strednej odbornej školy v Rimavskej Sobote, ktorí začínajú s odborom Agromechatronik. Majú záujem priniesť na trh práce absolventa, ktorý bude nie len dobrý mechanizátor, kvalifikovaný opravár techniky, dobrý predajca, ale bude mať vedomosti aj z rastlinnej a živočíšnej výroby a musí ovládať cudzí jazyk. Pootvorte nám dvere do takýchto škôl a pomôžte nám prezentovať napríklad túto tému komplexne. Naše poľnohospodárstvo sa za posledných 20 rokov výrazne zmenilo a my si musíme všímať aj nedostatok odborníkov,” hovoril Jozef Sedlák.

Neľahkou úlohou tlačového odboru SPPK je prezentovať naše chlebové témy tak, aby ich aj novinár, so širokým záberom oblastí, dokázal podať. Skúste si predstaviť, že vysvetľujete napríklad tému podpôr, alebo Spoločnej poľnohospodárskej politiky osobe, ktorá náš rezort pozná len pohľadom na polia cez okno dopravného prostriedku.

Autor týchto riadkov sa päť rokov dozadu podieľal na príprave diskusie, s témou, prečo si média nevšímajú poľnohospodárstvo. Bolo to počas augustovej výstavy a jedným z hostí bol aj vedúci vydania TA3. Vtedy veľmi jasne uviedol, že pochopenie hlbších problémov v poľnohospodárstve je pre mnohých redaktorov tak ťažké, že si s nimi nebudú radšej páliť ruky.

To samozrejme pochopili ministri Simon a Jahnátek a častou témou ich tlačových konferencií bolo nájdené pretrhnuté vrecko múky v obchodnom reťazci, alebo párky mizernej kvality, ktoré ale zaujali nie kvôli obsahu mäsa, ale predaju po dátume spotreby.

Novinári z agrárnych médií s poľnohospodármi žijú a snažia sa chápať ich problémy. Vo výraznej miere potrebujeme všeobecné médiá a je zúfalstvo, že napríklad najlepší agrárny novinár na Slovensku, po odchode do dôchodku, nebude mať v redakcii náhradu. Odrazu sa aj tu téma poľnohospodárstva okliešti len na vypuklé potravinové škandály, vyšetrované dotačné podvody alebo iné kuriozity, ktoré obrazu odvetvia nepomôžu.

Pred viac ako piatimi rokmi nám takto odišla z rozhlasu Soňa Ludvighová a jej miesto zapĺňa len veľmi ťažko Martin Jurčo. Z relácie, ktorá sa v minulosti každý týždeň prihovárala hodinu tým, ktorí majú radi vôňu zeme a chuť vidieka, sa odrazu stalo vysielanie v rozsahu 2 x 4 minúty.

Mikulášske stretnutie prinieslo výmenu týchto informácií a to je dôležité. Sedeli sme za spoločným stolom s televíznymi redaktormi z RTVS, alebo televízie JOJ. Aj po pár vetách človek zisťuje, že tému poľnohospodárstva vnímajú a majú radi. Prispejme aj my k tomu, že asociácia s našim odvetvím bude chrumkavá, voňavá, teplá skyva chleba, na ktorej sa roztápa plát hrubo odkrojeného masla. Spotrebiteľ vníma zmyslami. Obal predáva a ak nezačneme naše odvetvie lepšie predávať, zakapeme na nedostatok absolventov agroškôl, alebo múdre rečí bývalých vidiečanov, ktorí sa po dvoch rokoch života v Bratislave stali najhlasnejšími odborníkmi na naše poľnohospodárstvo.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: 2 x SPPK

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
4 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym
Anonym
8. december 2016 13:28

Trefne vystihnute, SPPK dokáže len tak neformálne a s mikulášskou čapicou na hlave čeriť vody poľnohospodárstva, nič ine.

patriot
patriot
9. december 2016 11:31

vazim si pracu vsetkych zastupcov medii ktori sa venuju polnohospodarstvu. vrate do Sro tu nedelnu zvucku harmoniky s rolnickou besedou. nebojte sa otvarat problemy a neklzte iba po povrchu veci co nas trapia

Jozef Artim
Jozef Artim
9. december 2016 19:39

Verejná mienka je to, čo nám môže pomôcť. To čo ju ovplyvňuje sú média. Ak médiam nedáme pozitívne témy a nepritiahneme novinárov na stranu poľnohospodárov a potravinárov, budeme na okraji záujmu politickej špičky. Škoda, že tých “našich novinárov” je tak málo.

Anonym
Anonym
9. december 2016 19:59

Vlažne média vyhovujú celému agrosektoru, lebo velebiť akože TOP agro 100vku, hladkať komoru a robiť propagandu malým farmárom je až priveľa cukru, chce to zobrať do ruky bič.