Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Reportáže Z domova

V Sokolciach hľadajú zamestnancov pomocou facebooku a motivujú ich prostredníctvom youtubu

V Sokolciach hľadajú zamestnancov pomocou facebooku a motivujú ich prostredníctvom youtubu
insert_photoautor

Pestrosť výroby zabezpečuje ustálenosť produkčných aj ekonomických ukazovateľov. Podľa tejto poučky postupujú v Poľnohospodárskom družstve Sokolce. Ide o jeden z najväčších komplexných subjektov hospodáriacich na pôde u nás. Živočíšna výroba pozostáva z výroby mlieka, výkrmu býkov, ale aj produkcie ošípaných. Na pôde pestujú komodity pre chov hospodárskych zvierat, pre obchodníkov a spracovateľov, ale aj do vlastného mlynu. Celkovo poskytujú prácu stodeväťdesiatim zamestnancom.

Zamestnanosť pomáha riešiť aj facebook

„Zatiaľ nemáme problém s nedostatkom pracovníkov. Mnohí poľnohospodári hovoria, že nemajú zamestnancov. Záujem o prácu u nás, je niekedy dokonca väčší, ako ponuka. Prijímame pritom najmä mladých ľudí,“ hovorí syn dlhoročného predsedu Petra Lelkesa, ktorý nosí rovnaké krstné meno ako otec.

Mladší z rodiny Lelkesovcov to pripisuje tomu, že aj vo vedení družstva je viacero mladých ľudí. A tí priťahujú ďalších.

„Viac sa poznáme a vieme, kde sú naše potreby. Možno to bude pre niekoho smiešne, ale zamestnanosť nám pomáhajú riešiť aj sociálne siete. Sme aktívni na facebooku, kde napríklad vkladáme veľa fotiek,“ hovorí Peter Lelkes mladší.

Fungovanie družstva v Sokolciach tak vďaka facebooku môže spoznať ktokoľvek, kto prejaví záujem. A keď vidí moderný strojový park, ktorým tamojší hospodári disponujú, tak sa aj ľahšie hľadajú zamestnanci. Tí sa ozývajú buď sami, alebo reagujú na ponuku práce zverejnenú na sociálnej sieti samotným družstvom.

„Okrem chovu ošípaných, nemáme problém nájsť zamestnancov napríklad aj k dojniciam, čo začína byť v našom regióne problém,“ hovorí Peter Lelkes mladší.

Nikto nechce zostať v hanbe pred svetom

Ten, ako hlavný mechanizátor podniku vie sociálne médiá využiť aj k lepším výkonom zamestnancov. Najmä oblasť poľnohospodárskej techniky je na sociálnych  sieťach z hľadiska agrosektora najžiadanejšia. Na videoplatforme youtube existujú tisícky a možno aj milióny videí, ktoré ukazujú poľnohospodársku techniku v pracovnom nasadení. V súčasnom svete pritom u nás pracujú rovnaké stroje a značky ako za oceánom, alebo v západnej Európe. Preto je porovnanie ich kvality práce, ale napríklad aj výkonu, oveľa jednoduchšie.

„Najmä mladšia časť pracovníkov tieto videá sleduje. Práca s technikou je často nie len ich zamestnaním, ale aj koníčkom. Zaujímajú sa o jej využitie. Potom, keď vytvárame podobné videá na youtube my, nechcú zostať v hanbe pri porovnaní s „kolegami“ zo sveta,“ vysvetľuje hlavný mechanizátor.

Samozrejme, vo videách ide vždy o výber z toho najlepšieho, čo sa pri hospodárení na pôde podarí. Za šikovným strihom, či hudbou, však skúsený človek spozná, čo reálne je a čo už je hrané.

 „Sociálne siete sú naozaj výborný motivačný faktor. Zamestnanci sa neraz hecujú, keďže nikto nechce v tomto porovnaní prepadnúť. Naopak, často skúšajú to, čo majú napríklad napozerané od kolegov z videí zo západnej Európy,“ myslí si P. Lelkes.

Špaldová múka cez e-shop aj obchodný reťazec

S využitím výhod internetu súvisí aj predaj časti produkcie, ktorú družstvo v Sokolciach finalizuje. Pred pár rokmi modernizovali webovú stránku a tak nie len cez obchodnú sieť Kaufland, ale aj priamo cez vlastný e-shop, sa ku gazdinám dostáva múka a múčne zmesi z ich produkcie.

„Tento rok na výrobu múky spotrebujeme špaldu z celej jej výmery 250-hektárov, čo činí 10-percent plôch osiatych pšenicou. V budúcom roku výmeru tejto prastarej obilniny ešte zvýšime a to na viac ako 300-hektárov pôdy. Okrem klasickej ozimnej pšenice už roky pestujeme aj tvrdú pšenicu, ktorú požadujú výrobcovia cestovín,“ hovorí Peter Lelkes, predseda družstva.

Aj samotné družstvo má záujem spustiť výrobu cestovín. Využívať bude špaldovú múku z vlastného mlyna a momentálne testujú ich výrobu. Na trh chcú dodať až dokonalý výrobok.

 „Nemôžeme sa zahrať s dôverou spotrebiteľa. Ak mu raz predáme v obale PD Sokolce niečo, o čom nie sme presvedčení, druhý raz po našom výrobku nesiahne,“ hovorí predseda družstva.

Oživenie trhu s ošípanými prišlo v pravý čas

K slovenským spotrebiteľom sa dostávajú aj kvalitné ošípané z ich chovu. Ich spriatelený bitúnok Danubius oslovil bratislavský supermarket YEME, ktorý sa zameriava najmä na slovenské a regionálne výrobky.

„Boli si pozrieť naše prevádzky. Napriek tomu, že sme väčší producent, ktorý udržal chov 600-prasníc, hospodárime v systéme welfare. Naše prevádzky sa im pozdávali a preto sa naše mäso objavilo aj na bratislavských pultoch,“ hovorí Peter Lelkes.

Oživenie trhu s ošípanými, ktoré nastalo v druhom štvrťroku 2019 prišlo v pravý čas. Aj v Sokolciach zvažovali váhu produkcie bravčového mäsa v celej štruktúre tamojšej výroby. Vlani sa ošípané kvôli nižšej cene, ale aj vyššej úžitkovosti hovädzieho dobytka, dostali z hľadiska príjmu z výroby pod výrobu mlieka. Bolo to prvý raz v histórii. Ceny ošípaných boli tak nízke, že výrazne odkrojili zo zisku družstva. To vlani kvôli výrobe bravčového mäsa dosiahlo len polovičný zisk, ako plánovalo.

 „Neverím, že nás ošípané tento rok výrazne ekonomicky potiahnu. Nádejame sa však, že po rokoch, keď sme sa s nimi najmä trápili a napriek tomu ich udržali, dosiahneme v aktuálnom roku, mierny zisk aj na tomto výrobnom úseku,“ hovorí Peter Lelkes.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: autor

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments