Zadajte hľadaný výraz

Rastlinná výroba Z ekonomiky

V Európe bude nedostatok čerstvého ovocia a zeleniny

V Európe bude nedostatok čerstvého ovocia a zeleniny
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

V Európe bude čoraz väčší nedostatok čerstvého ovocia a zeleniny, varujú dodávatelia. Pandémia choroby COVID-19 bráni v doprave poľnohospodárskych výrobkov a v pohybe ľudí, ktorí ich zberajú.

Vlády sa snažia nedostatku predísť rôznymi spôsobmi. Napríklad zavedením “zeleného pruhu,” aby sa tieto produkty nezdržiavali na únijných hraniciach. Taktiež ide o zaisťovanie pracovnej sily pre zber a uvoľňovanie pravidiel pre cestovanie migrujúcich pracovníkov.

Problémy vznikajú pri zdroji

Európske supermarkety síce tvrdia, že ovocia a zeleniny dostávajú dosť, ale problémy s dodávkami vznikajú už pri zdroji. Napríklad v Afrike, ktorá je kľúčovým dodávateľom poľnohospodárskych výrobkov do Európy, upozornila agentúra Reuters.

Napríklad v Keni, ktorá je veľkým dodávateľom fazule a hrachu do Európy, si musela polovica pracovníkov v odvetví vybrať povinne dovolenku. Krajina tak nemôže odosielať objednávky, a to napriek tomu, že dopyt európskych predajcov stúpa.

Podobne tomu je u ďalšieho významného dodávateľa, Juhoafrickej republiky, kde od dnešnej polnoci budú platiť trojtýždňové karanténne opatrenia.

“Až do začiatku tohto týždňa sme boli v dobrej kondícii, ale teraz sa veci veľmi komplikujú,” uviedol Hans Muylaert-Gelein, šéf spoločnosti Fruits Unlimited, ktorá ovocie a zeleninu vyváža do Británie.

“Ruší sa čím ďalej viac letov, a tak čakám, že nastane veľké narušenie dodávok,” dodal.

Preprava zostávajúcimi lietadlami, ktoré sú v prevádzke, sa predražuje. Letecké spoločnosti za uplynulé dva týždne strojnásobili cenu za prepravené kilo čerstvého ovocia a zeleniny na tri doláre, uviedol šéf kenského združenia vývozcov ovocia a zeleniny, ktoré zastupuje 117 pestovateľov a exportérov.

Západné dodávateľské reťazce sa stretávajú s nedostatkom vodičov kamiónov či obmedzeniami uvalenými na námorníkov, uvádzajú logistické firmy. Problémy sa môžu týkať aj trvanlivejších plodov ako citrusy, ktoré sa spravidla prepravujú námornou dopravou. Teraz ale kvôli obmedzeniam v Číne nie je dostatok kontajnerov, uviedol Muylaert-Gelein, šéf Fruits Unlimited.

Európe chýba pracovná sila

Hrozí tiež, že nedostatok migrujúcich pracovníkov ohrozí produkciu niekoľkých hlavných európskych dodávateľov vrátane Španielska, najväčšieho vývozcu ovocia a zeleniny v EÚ.

Napríklad do andalúzskej provincie Huelva malo na zber jahôd a ďalších plodov doraziť z Maroka na základe dohody Madridu a Rabatu 16.000 pracovníkov, prevažne žien. Do 12. marca ich prišla necelá polovica, pretože Maroko do 20. apríla uzavrelo hranice.

Philippe Binard, ktorý vedie združenie zastupujúce európskych producentov ovocia a zeleniny Freshfel Europe si myslí, že nedostatok sezónnych pracovníkov je teraz hlavným problémom odvetvia. Komplikované je podľa neho tiež povinné zachovávanie nariadených odstupov medzi ľuďmi. Napríklad pri doprave pracujúcich na miesto práce. Supermarkety by mali prejsť na predaj tých  produktov, do ktorých pestovania, zberu a dopravy je možné ľahšie zapojiť mechanizáciu, myslí si Binard.

Nemecký potravinársky sektor sa každoročne spolieha zhruba na 286 tisíc sezónnych pracovníkov. Minister poľnohospodárstva rokuje s leteckou spoločnosťou Lufthansa, či by ich do zeme mohla dopraviť. Zvažované je tiež predĺženie doby, počas ktorej môžu v Nemecku pracovať, nad aktuálnych 70 dní.

Francúzski farmári očakávajú, že im tento rok bude pri zbere chýbať 200 tisíc pracovníkov. Pomáhať by mohli tí, ktorí v poslednej dobe prišli kvôli pandémii o prácu.

Obmedzenie na hraniciach narušil aj pohyb tovaru po EÚ. Na niektorých hraniciach sa teraz čaká až 18 hodín. Európska komisia vyzvala krajiny dvadsaťsedmičky, aby zabezpečili voľný pohyb tovaru zavedením “zelených pruhov” a kamióny tak na hraniciach nestrávili dlhšie ako 15 minút.

Autor článku: ČTK
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments