Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Mäsokombinát je odkázaný na ošípané zo zahraničia

Slovenskí producenti bravčového mäsa nie sú schopní cenovo a ani kvantitou konkurovať svojim kolegom v zahraničí. Najväčší výrobcovia mäsa a mäsových výrobkov sú tak nútení dovážať bravčové mäso zo zahraničia. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Púchovský mäsový priemysel Antona Fabuša dováža ich spoločnosť zo zahraničia až 95 percent bravčového mäsa.

„Ak by mi niekto povedal, že mám na Slovensku kúpiť 1000 ošípaných, tak ich za mesiac nezoženiem. Bohužiaľ, tu nikto nie je schopný uspokojiť dopyt mäsokombinátov, a tak dovážam ošípané z Francúzska, Španielska, Nemecka, Rakúska, niečo z Českej republiky a len päť percent zo Slovenska,“ povedal Fabuš s tým, že i ceny sú na Slovensku vyššie na kilograme mäsa až o 40 centov.      

Podľa rodáka z púchovského regiónu a poslanca NR SR Jaroslava Bašku, je veľmi zlé, ak Európska únia neumožní rovnaký prístup členských krajín k poľnohospodárskym dotáciám.

„Je to vidieť aj na tomto príklade. V minulosti tu bol bitúnok. Bohužiaľ, musel skončiť ‚vďaka‘ dotačnej politike Európskej únie. Verím, že minister pôdohospodárstva a minister zahraničných vecí vyrokujú v Bruseli zrovnoprávnenie dotácií. Ak sa platby nevyrovnajú, ťažko budeme môcť na Slovensku zvýšiť chov ošípaných,“ povedal Baška, ktorý v piatok (14.12.) v púchovskom mäsokombináte slávnostne pokrstil novú nárezovú a baliacu linku.

Ďalším problémom pre slovenských výrobcov mäsa je podľa Fabuša nedostatok pracovnej sily.

„Oslovili sme úrady práce v okresoch, kde mäsokombináty prepúšťali – Humenné, Lučenec a Rimavská Sobota. I napriek tomu, že ponúkame ubytovanie a stravu zdarma, neprihlásil sa ani jeden človek. Priemerná mzda v našom podniku je od 600 do 700 eur,“ doplnil Fabuš s tým, že Púchovský mäsokombinát zamestnáva momentálne asi 300 pracovníkov, až tretina z nich sú zahraniční.

Absenciu pracovnej sily bola podľa neho spoločnosť nútená riešiť významnými investíciami do inovácií. Tento týždeň spustili v Púchove do prevádzky modernú nárezovú a baliacu linku za 1,2 milióna eur, od leta je v prevádzke ďalšia najmodernejšia baliaca linka za 850.000 eur. Od roku 2007 investovala spoločnosť do modernizácie, inovácie a opráv viac ako 14 miliónov eur.

Spoločnosť Púchovský mäsový priemysel, a. s., od roku 2007 zvýšila svoj podiel na slovenskom trhu s mäsom a mäsovými výrobkami z troch na dnešných takmer 20 percent. Jej prioritou je kvalita, hygiena a originálne domáce receptúry, ktoré chráni značka Baron. Vyrába 120 druhov tepelne opracovaných mäsových výrobkov, 35 druhov mäsa vrátane vnútorností a hydiny, 15 druhov tepelne neopracovaných výrobkov a nové nárezové výrobky. Hlavnými odberateľmi sú obchodné reťazce, 90 percent produkcie končí na slovenskom, asi 10 percent na českom trhu.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku:

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
1 Komentár
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
agrárnik z HN
agrárnik z HN
17. december 2012 14:43

Slovenský mäsový priemysel v minulosti trpel nedostatkom suroviny a krívala aj kvalita. Naši mäsiari a udenári pohotovo reagovali na zmeny po roku 1989, ale nikto nerátal s tým, že západoeurópska 12 si z nás urobí len spotrebiteľský kôš na potraviny 2 a 3 triedy. Poklesom stavov HZ došlo k znižovaniu… Celý komentár »