Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa MPRV SR Z domova

Koaliční poslanci požadujú 5 hektárov. Minister už ustúpiť nechce

Koaliční poslanci požadujú 5 hektárov. Minister už ustúpiť nechce

Z témy odbornej a národohospodárskej sa v priebehu pár dní stala otázka politická. Redistributívna platba sa dostane aj na pondelkovú koaličnú radu. Niektorí poslanci vládnych strán očakávajú, že minister ešte zmení svoj názor aj v poslednom bode, ktorý ich rozdeľuje. Ján Mičovský však už ustúpiť nechce.

Minister zmenil rétoriku

„Najhoršia smrť je zo strachu. Mám taký dojem, že stojíme pred krokom, ktorý zaváňa strachom. Som hlboko presvedčený, že máme ten najlepší odkaz pre náš vidiek,“ povedal dnes Ján Mičovský pre poľnoinfo.sk, TASR a denník Pravda.

Redistributívna platba, ktorá má v zvýšenej miere podporiť prvé hektáre je bližšie k realizácii. Po počiatočnej kritike, keď na podporu prvých hektárov mali byť znížené priame platby na ostatné hektáre, minister zmenil rétoriku. V stredu poľnohospodárom ponúkol, že redistributívna platba má byť vyplácaná z dodatočných prostriedkov uvoľnených pre prvý pilier. Celkovo v sume 64 miliónov eur.

„Viazané platby stúpnu o 9,8 milióna eur, podpora greeningu o 19 miliónov eur, čo znamená zvýšenie hektárovej podpory o 10 eur. Prostredníctvom podpory SAPS dokážeme poľnohospodárov podporiť oveľa rýchlejšie, ako cez druhý pilier,“ myslí si minister.

Výhodu vidí aj v tom, že čerpanie z prvého piliera je oveľa jednoduchšie, ako cez projektové podpory.

„Môže sa to dostať do situácie, že tu budem stáť na konci roka, alebo niekto iný miesto mňa, a bude otázka, ako ste dopustili, že 64 miliónov tohto roku, čo mohlo ísť na podporu pôdohospodárom, išli dostratena alebo sa nevyužili,“ povedal minister.

Tento postoj je vcelku prekvapivý, keďže ešte v máji minulého roka sa hralo o posilnenie druhého piliera na úkor každoročne vyplácaných priamych platieb.

Dnes už len jedna výčitka

Ján Mičovský hovorí, že výčitky k redistributívnej platbe sa zliali do jednej, a to, či vyplácať zvýšenú podporu už od prvého hektára alebo od piatich hektárov.

„Nie je žiadny dôvod, aby sme takýchto malých považovali za menej cenných. Analýzy, ktoré som si dal aj vďaka kritike vypracovať na ministerstve či Národnom poľnohospodárskom a potravinárskom centre hovoria jednoznačne. Podiel tých malých od jedného do päť hektárov na pestovaní ovocia, zeleniny či kvetov je z hľadiska podielu na výmere často vyšší, ako podiel veľkých. Povedať ale malým, že vy ste tí, ktorí poberáte len peniaze bez práce, len mulčujete, je nefér,“ povedal minister.

Jaroslav Karahuta, šéf agrovýboru, dnes uviedol, že redistributívnej platbe hovoria áno. Poslanec Sme rodina tak po dvoch týždňoch prehodnotil svoje stanovisko. Vtedy portál poľnoinfo.sk, vôbec ako prvý, tému redistributívnej platby otvoril. Karahuta pred dvoma týždňami uviedol, že s jej zavedením súhlasia od roku 2023. Dnes je situácia iná.

„Nedohoda je zatiaľ  v tom, že sa neúmerne zaťaží Pôdohospodárska platobná agentúra. Očakávame neúmerný nárast dvojitých deklarácií. Posuňme tú minimálnu hranicu na 5 hektárov a vytvorme podmienky na to, aby sa fyzické osoby nepodnikatelia na budúci rok mohli registrovať ako podnikateľské subjekty a tam im dajme tie peniaze,“ uviedol Jaroslav Karahuta.

Minister pôdohospodárstva hovorí, že aj to bude, ale až po schválení zákona o poľnohospodárstve. Ten by mal vzniknúť tento rok, ale podrobnosti k nemu nie sú zatiaľ známe.

„Určite chceme v zákone definovať aj to, kto je skutočný poľnohospodár. Keď sa zhodneme na tej definícii, tak je to ten, ktorý bude dostávať aj podporu, aj priame platby. Takže nikoho nevylúčime, len sa bude treba zaradiť do skupiny,“ odpovedá minister na otázku poľnoinfo.sk.

Viac žiadateľov?

Ak šéf rezortu hovorí o novom zákone v priebehu roka a o prípadnej zmene podmienok v roku 2022, tak Jaroslav Karahuta bije na poplach už teraz. Poukazuje na to, že ak minimálna hranica zostane na navrhnutej úrovni jedného hektára, môže to spôsobiť zvýšenie počtu žiadateľov o priame platby o tretinu. To znamená, že z dnešných asi 19 000 na 25 000 žiadateľov, čo podľa neho zvýši nároky na Pôdohospodársku platobnú agentúru.

Veľmi podobne už v stredu, v písomnom vyjadrení,  argumentoval aj dvojnásobný minister pôdohospodárstva Zsolt Simon. V ňom uvádza takmer zhodné argumenty, ako Jaroslav Karahuta.

„Všetky tieto nové žiadosti bude musieť spracovať PPA, ktorá je už aj dnes personálne poddimenzovaná. Ďalším rizikom tejto zmeny bude aj navýšenie počtu chýb v podobe dvojitej deklarácie plôch,“ uviedol Zsolt Simon.

Okrem šéfa agrovýboru a bývalého ministra je proti zavedeniu redistributívnej platby od prvého hektára aj koaličná poslankyňa Jarmila Halgašová.

“Za stranu SaS chcem povedať, že redistributívnu platbu podporujeme. Podporujeme aj stropovanie. Máme len rozdielne názory v tom, ako budeme postupovať pri výplate podpory od 1 do 5 hektárov,” povedala Jarmila Halgašová, ktorá sa v strane SaS venuje poľnohospodárstvu.

Zaradenie témy na koaličnú radu znamená, že v rámci politických strán bude musieť dôjsť ku konsenzu.

„Naozaj, čím ďalej zisťujem, že je to veľmi zaujímavá téma. Tuším, to má byť v pondelok na koaličnej rade. Išlo to až týmto smerom, aj keď som rátal, že to bude v kompetencii ministerstva. Uvidíme, ako sa budeme o tom rozprávať, lebo je to aj politická otázka,“ uzavrel dnes minister.

Podporte tvorbu kvalitného obsahu na Poľnoinfo.sk v roku 2021

Podporte tvorbu kvalitného obsahu na Poľnoinfo.sk v roku 2021. Aj platba od našich čitateľov nám pomôže v rozšírení poskytovania pôvodných informácií a otváraní aktuálnych tém. Navyše, získate aktuálny newsletter na rok 2021 s výberom najzaujímavejších článkov, ktorý je určený exkluzívne iba pre podporovateľov portálu poľnoinfo.sk.

Podporte Poľnoinfo.sk hneď teraz jednoduchou jednorazovou platbou kartou

Daňový doklad vám zašleme poštou okamžite po administrácii platby. Exkluzívny newsletter vám budeme zasielať na mail, ktorý ste uviedli v platobných údajoch.

Powered by Stripe Stripe PCI Stripe PSD2 EÚ Stripe AICPA SOC Stripe E-Money EÚ

Platba kartou je zabezpečená službou Stripe, ktorá používa to najmodernejšie zabezpečenie a spĺňa všetky náležitosti finančnej inštitúcie fungujúcej v Európskej únii: vlastní EÚ licenciu E-Money License, má certifikát PCI DSS Level 1 a spĺňa požiadavky PSD2 and Strong Customer Authentication (SCA), SSAE18/SOC 1 typ 1 a typ 2, a SSAE18/SOC 2 typ 1 a typ 2.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: Minister pôdohospodárstva v NR SR.

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1551 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

30 komentárov

  1. Ja,L
    13. februára 2021

    Pán Karahuta, na založenie firmy “SHR, SRO, či inú formu podnikania” netreba čakať rok. Ide to aj rýchlejšie.

    Odpovedať
  2. Realist
    13. februára 2021

    Najväcsi problem takych ludi ako minister Micovsky je ten ze v zivote nepracovali v polnohospodarskej prvovyrobe a nevedia realne vyhodnotit ake rozne probleny sa tam vyskytuju a tak je najjednoduchsie jednym uderom na stôl poskodit i tak oslabene odvetvie troska by mohol vypocut tych co tu nejake hodnoty a príbehy vytvorili realne a zaroven chcem realne vidiet ako nam stupne sebestacnost o ktorej pan hovori

    Odpovedať
    1. Ja,L
      13. februára 2021

      Jedno mu schvaľujem: ak chceme ísť spravodlivo, tak pre každého a bez projektov. Projekty zvýhodňovali jednotlivcov nad ostatnými. A čo vidíme v správach ako čestne boli vyhodnotený v prospech určitých ľudí, tak je najlepšia forma, akú zvolil minister Mičovský.
      Vidieť na ňom, že nerobil v odbore poľnohospodárstva, preto by mal obklopiť odborníkmi na poľnohospodárstvo miesto ochranárov .
      Na druhej strane nie je jediným minister poľnohospodárstva, ktorý neprišiel z odboru ktorý riadi.

  3. Palo
    13. februára 2021

    Plne súhlasím s faktom, že malí poľnohospodári, ktorí pôsobia na rovnakom trhu s veľkými potrebujú pre svoje fungovanie podporu neporovnateľne vyššiu ako veľkí. Zároveň si myslím, že úlohou malých poľnohospodárov nie je konkurovať veľkým.
    Funkciou malých je doplnenie a spestrenie produkcie na trhu takými produktami, do ktorých sa veľkí z rôznych dôvodov nepúšťajú. Táto funkcia malých poľnohospodárov na spoločnom trhu je špecifická predovšetkým v tom, že je v mnohých prípadoch náročná na ľudskú prácu.
    Pre naplnenie tejto funkcie podľa môjho názoru potrebujú malí poľnohospodári podporiť predovšetkým:
    Produkciu a ľudskú prácu (samozamestnanie, zamestnanie zamestnancov).
    Prečo?
    1. Svojou produkciou môže prispieť k zvýšeniu sebestačnosti.
    2. Malé poľnohospodárske firmy znamenajú malé ekologické záťaže na pôdu a porasty.
    3. Podpora zamestnania na pôde, môže prispieť k zníženiu odchodu mladých z vidieka.
    Pre naplnenie týchto cieľov je podľa môjho názoru podpora malých poľnohospodárov formou priamej platby, aj keď je zvýšená o redistributívnu zložku, nevhodná. V mnohých prípadoch len pretečie bez požadovaného efektu cez ruky malých poľnohospodárov do iných rúk.

    Odpovedať
    1. GJ
      13. februára 2021

      A aké sú to tie rôzne dôvody, pre ktoré sa veľkí do takejto produkcie nepúšťajú ? Keďže sú veľkí, môžu na určitých výmerách produkovať aj na spestrenie trhu. A tí malí by mali robiť produkciu náročnú na ľudskú prácu ? A prečo nie aj veľkí ? Ak tomu dobre rozumiem, malí by mali produkovať pre pestrosť trhu a zamestnávať ľudí a veľkí – veľké výmery, 1-2 komodity a málo zamestnancov ako doteraz ?

  4. mičurin
    13. februára 2021

    tak, ako v prípade veľkých podnikov nájdeme manažmet na vysokej odbornej úrovni, seriozny k ľudom, ale natrafíme aj na veľkošpekulantov , arogantných zbohatlíkov . Rovnako aj v prípade menších hospodárov existujú nadšenci pre svoju prácu či už s hlavným, či vedľajším prímom , hobby … ale natrafíme aj na dobrodruhov s veľkými očami, po ktorých zostávajú hektáre buriny alebo na špekulantov, developerov.
    Žiaden veľký podnik nemože zruinovať skutočnosť, keď uvoľní pár hektárov menšiemu , trebárs začínajúcemu hospodárovi.
    Očakávam , že ministerstvo určí jasné pravidlá ,aby bolo jasnejšie vo veci aj vtedy,keď sa seriozny veľkofarmár dostane do sporu s dobrodruhom a špekulantom a seriozny menší hospodár do sporu s arogantným agrobarónom

    Odpovedať
  5. Sedliak
    14. februára 2021

    Páni alebo ,Súdruhovia odbornícy !
    Prečo je poľnohospodárstvo v takomto stave ako je teraz ?
    Lebo do teraz ministri počúvaly len Vás a nie zdravý sedliacky rozum.
    Pýtam sa Vás ,kto vie rozpísať 200ha pôdy na 4 osoby ? Lev Vy súdruhovia , lebo Vy užívate pozemky aj tie na ktoré by ste nemaly nárok.
    Ešte ne máte stále dosť ? Že sa nehanbíte !
    Pán minister Mičovský Držím Vám palce !!!

    Odpovedať
    1. R.
      14. februára 2021

      Za pánov súdruhov bolo poľnohospodárstvo na inej úrovni ako je teraz. Teraz myslím poľnohospodárstvo a nie veci a tým spojene. Od 92 to začalo klesať a stále klesá až to klesne úplne na dno. Preto je jedno či je to veľký podnik, stredný alebo malý. Konečne sa majú začať podporovať tí, ktorí pre Slovensko niečo aj prinesú. Z praxe viem, že je to zložité, ale keď sa chce a chcú sa dvaja dohodnúť tak sa dohodnú. Aj medzi veľkými aj medzi malými sa nájdu nepoctivý, preto nezastávam žiadnu skupinu, ale zastávam tých, ktorí chcú poľnohospodárstvo vykonávať zo srdca.d

    2. miro
      18. februára 2021

      ježkove oči, ty sa radšej trochu povenuj gramatike

  6. starý gazda
    14. februára 2021

    GJ vysvetlin velky pri dnešnom aj MIčovskym navrhnutom dotačnom sisteme si slušne a bez problemov zabespečia dostatočny prijem vžidnom pripade si nebudu komplikovat život s špecialnov vyrobov ani to štat nepotrebuje mali ked chce pri navrhovanom sisteme dotacii slušne žit bod nebude podu obrabat a využivat sistem nič nerobenia alebo musi dorobit na menšej vymetre viac penazi a to je špecialna vyroba ked chcu mali sa zaoberat len klasikov pri almužne od ministerstva im treba aspom 200-500 ha a to už nie su mali

    Odpovedať
    1. mičurin
      14. februára 2021

      súhlasím s názorom “starého gazdu ” . Žiaden menší hospodár nebude pestovať na pár desiatkach árov cukrovú repu pre cukrovar ,jačmeň pre pivovary , olejniny pre PALMU alebo biopalivá .Majoritné plodiny boli ,sú a stále budú parketou pre veľkovýrobu.Malovýrobe je predurčené fungovať jedine cez špeciálnu výrobu.

  7. R.
    14. februára 2021

    ,,mičurin,, otazočka: kto bude pestovať na Slovensku cukrovú repu, jačmeň a pod.. keď veľké farmy sú nežiaduce?? Kto to potom pestuje v Rakúsku?? a pod.. Vidieť, že sa v problematike ozaj vyznáte..
    a ďalšia vec: osobne poznám ,,malých,, farmárov čo pestujú hlavne jačmeň, pšenicu a repku, takže najprv je potrebné poznať problematiku a až tak sa vyjadrovať. Pekný deň

    Odpovedať
    1. mičurin
      14. februára 2021

      Možná si R. len letmo prečítal mój príspevok (príspevky ) alebo pomýlil áre s hektármi, ale naozaj nepoznám vo svojom okolí farmára ,ktorý by sa zameriaval na pestovanie cukrovej repy , olejnín, obilia len na niekoľkých desiatkach árov. Určite to tak nebude ani v Rakúsku .Aká by bola ,podľa Vás , efektívnosť ? ja pestujem obilie na cca 3 ha , určite na ňom príliš nezarábam ( nie že z toho ešte aj vyžiť ),ale nie som ani stratový. Obilie mám pre osevný postup. Živí ma pestovanie zeleniny, zemiakov , ovocia . Úplne súhlasím s Vašim názorom ,že vďaka zle vypracovaným zákonom budú najspokojnejší špekulanti , mulčovači . Ďakujem za porozumenie ,prajem pekný večer

    2. GJ
      14. februára 2021

      Tých pár desiatok árov, to máte zrejme na mysli “hospodárenie” do rodinnej kuchyne a pre radosť v záhrade za domom. Samozrejme bez akejkoľvek podpory. To snáď nemožno považovať za farmárčenie. Nazývajme ich radšej ako doteraz – záhradkári. Tí o svojich starostiach so slimákmi a radostiach s dvojito zrastenej hrušky píšu na hobby fórach.Nie tu.

  8. Peter
    14. februára 2021

    A čo malí pestovatelia zeleniny, ovocinári, vinohradníci, kvetinári, ktorí pestujú na niekoľkých ároch, tým netreba, aby boli cenami konkurencie schopní na tržniciach oproti poľskému a maďarskému a inému tovaru? To, že nemáte kapacity na PPAčke sú len alibistické výhovorky. Zmenšite byrokratizmus a pôjde to. Okrem iného zakresľovanie parciel na žiadosti a samotné žiadosti si riešia a vypisujú žiadatelia sami elektronicky a elektronicky ich aj posielajú. Ešte cca pred 4 rokmi mapky zakresľovali pracovníci PPA a aj žiadosti preberali fyzicky na pobočkách a stíhali všetko, aj platby chodili načas, nie ako predposledné platby mnohým prišli až v apríli, čo je pre niektorých likvidačné, keď s tými peniazmi rátali v decembri maximálne v januári. A posledné priame platby boli cca o 30€/ha nižšie u malých poľnohospodárov, neviem ako u veľkých, ale predpokladám, že podobne. Malý poľnohospodár bez zamestnancov nemá čas na papierovačky a vypisovanie, vybavovanie rôznych tzv. projektov, na iné formy dotácie a ani peniaze na investovanie do nových strojov a budovania. A zase sme len pritom, že bez úveru sa nepohneme. Kto s výmerou do 50ha pôdy si bude brať úvery ,dvojnásobne to platí, ak má pôdu iba v prenájme? Myslím, že stačí toľko k takýmto nekompetentným reformám nekompetentnými ľuďmi.

    Odpovedať
    1. R.
      14. februára 2021

      Celkom s Vami aj súhlasím.
      Spomínaní ovocinári, zeleninári, vinári a pod. by mali byť výrazne podporený a odbremenení od byrokracií. Lenže tu je v pláne podporiť aj tých čo nič neprodukujú, nič neodvádzajú a da sa povedať ani nič nemusia dodržiavať (správna poľnohospodárska prax). Preto tento návrh ide úplne mimo zvýšenej sebestačnosti a zdravotnej bezpečnosti Slovenska. Pred nedávnom (pred voľbami) sa len o tom rozprávalo a hlavne aj ten náš minister a jeho spolupracovníci mali plné ústa zvyšovania našej sebestačnosti.
      Tu je výsledok!

  9. GJ
    14. februára 2021

    A ako by tí “veľkí” odrazu zvyšovali potravinovú sebestačnosť, keď doteraz ideme od desiatich k piatim a nič sa nemá zmeniť ? Veľké výmery, minimum komodít, aj z tých vysoké percento na energetické účely, minimum zamestnancov. Hlavným príjmom majú byť výnosy z produkcie, nie z dotácií na plochu. A z tých berú tí “veľkí” 94% ! Tu je výsledok o ktorom hovoríte.

    Odpovedať
    1. R.
      14. februára 2021

      Neviem či ste si neuvedomili, ale sme v EU, trh je otvorený a konkurencia veľká. Každý, či veľký či malý musí vychádzať z ekonomiky (každý sa snaží ekonomicky prežiť). Lenže teraz ste ma kúsok pobavil ohľadom zamestnanosti, pracujem v poľnohospodárskom podniku a zamestnávame 70 ľudí, pestujeme 9 druhov rast. komodít (teraz nemyslím jačmeň, pšenicu, ovos – to sú obilniny), na 1 zamestnanca je potrebných 19 ha a teraz k tým ,,malým,, (cca do 50 ha) – nezamestnávaju nikoho a dokonca oni sami musia popri tom aj pracovať (to je realita z môjho okolia!) tak teraz mi vysvetlite, kto je tu ten čo nerobí, nepestuje a nezamestnáva!!! A keď to tí veľký takto robia prečo by nemali byť podporovaný?? Takže trošku triezveho rozumu treba mať a nevidieť len to čo sa stane u jednotlivcov. Aj ,,veľký,, aj ,,malý,, majú medzi sebou nepoctivých a tých treba oddeliť ako zrno od pliev.

    2. Ja,L
      15. februára 2021

      Re: R. Ak ten 50 ha-ový pri podnikaní majú aj inú činnosť /sú inde aj zamestnaný, či ďalšia podnikateľská aktivita/, prečo vás to trápi? Ak stíhajú prečo nie? Veď aj z “druhého zamestnania” odvádza odvody a dane.

    3. GJ
      15. februára 2021

      Re: R. Tak to klobúk dolu. V počte zamestnancov ste cca na úrovni priemeru EÚ (5,5 zamestnanca na 100 ha). Pre zaujímavosť v Maďarsku je to 9 ľudí na 100 ha, v Poľsku 12. A slovenský priemer ? Asi 2,5 človeka na 100 ha. A teraz Vás skúsim pobaviť ja. V kontexte tejto zamestnanosti je podpora na dušu v EÚ 40 000€, na Slovensku 85 000€. Skvelé, nie ?

    4. Ja,L
      15. februára 2021

      Re GJ Tú poslednú vetu celkom nerozumiem. Podpora na dušu EU 40 000, Sk 85 000 eur???

    5. GJ
      15. februára 2021

      Takže, skúsme nájsť nejakého “malého”, čo obrába sám 50 ha a dostáva ročne podporu 42 500 €. Inak 50 ha nie je zrovna na európske pomery malá farma.

    6. GJ
      15. februára 2021

      Re:L skús niekde tuším na 12 strane http://www.eulerhermes.com>euh>pdf>polnohospodarstvo

  10. Ján
    15. februára 2021

    Ako to, že veľký farmár jedným zamestnancom obrobí 19 ha a malý 50 ha ešte aj pri inej cinnosti. Buď ma výbornú efektivitu práce, alebo mulčovať zvláda aj popri zamestnaní.

    Odpovedať
    1. mičurin
      15. februára 2021

      Možná má čisto rastlinnú výrobu a využíva služby ,možná len mulčuje ale robiť popri inom zamestnaní, sám, špeciálnu výrobu alebo živočíšnu výrobu je na doraz síl aj na desatine spomenutej výmery.Už som to zažil.

  11. i.l.
    15. februára 2021

    treba podporiť už konečne aj menších a stredných farmárov tak ako to bolo ešte bez ppa.tý ktorí ešte nečerpali žiadne dotácie .jednoducho nastaviť pravidla podpory slobodne si vybrať firmu od koho sa čo kupi. vyradiť z čerpania podpôr umelo a účelovo založené firmy ako napr. štefánek,premier colzantig …..a podobných okrádačov peňazí z podpôr. najvätčí poberatelia peňazí z e. ú. je mpsr a ppa.

    Odpovedať
    1. R.
      15. februára 2021

      Ja,L: Aké dane?? Má pomaly nulovú produkciu, minimálne odvody, je to jeho vedľajšia práca. Plus k tomu na tej pôde pestuje len obilniny, max repku a na paru arov zemiaky pre svoju spotrebu-poznám z praxe. Na tu plochu strední a velkí zamestnavajú dvoch aj viac ľudí!! A plus produkujú a odvádzajú dane!

    2. Ja,L
      15. februára 2021

      Re: R. Keď už voľakto obrába 50 ha pôdy, tak tam už voľačo vyprodukuje, plus podpora /čo predpokladám, že pri takejto výmere už požiadal/. Bars ako rátam, pozbierajú sa peniažky ktorá presiahne sumu 2207 eu nad ktorým príjmom sa už zdaňuje. Tomu neverím, aby bol taký sprostý aby všetko “rozflákal” /nevenovanie k výrobe/, a nemal z toho nič. Veď keď len obilie berieme za posledné roky boli vyššie úrody, cena nebola špatná, tu nemohol vypestovať mínus /ak nemal škody od zvery, ktorý by zlikvidovali úrodu/.
      A keď má 50 ha len vedľajšiu činnosť, tak určite platí odvody a dane z hlavnej činnosti, a v tomto prípade aj tých 2207 eur odpadne ako odpočítateľná položka. Takže platí za všetko čo vyprodukoval. Samozrejme odpočíta výdavky /chémia, osivá, dane za pozemky, vyplatené služby, poprípade ak je mechanizovaná, tak odpisy strojov, palivo servisné práce, náhradné súčiastky,../. Ak nie je “mulčovací farmár” tak- či tak produkuje.
      S čím sa zaoberá váš podnik, že na 1 pracovníka pripadá 19 ha-ov?
      A dotyčného ktorého ste spomínali, robí v takých istých podmienkach ako vy? /bonita pôdy, možnosť polievania rastlín, najme špeciálnych? /

  12. R.
    16. februára 2021

    Ja,L:
    Venujeme sa poctivej živočíšnej výrobe náročnej na prácu.
    A nespomínal som dotyčného, ale dotyčných, ktorí vykonávajú poľnohospodárstvo v tej oblasti ako my.
    Preto mne nejde o veľkosť, ale o rovnocennosť a je jedno či je ,,malý, alebo ,,veľký,,

    Odpovedať
  13. martin
    19. februára 2021

    dobry den treba stropovanie do 100tisic chceme tu podporovat velkych a často zahraničních investorov ktory si to to dopravia do zahranicia . Príklad kalna nad hronom zahranicí investory krory maju cca 15000ha maju kopletnu linku na vypestovanie ,skladovanie ,susenie ,čistenie a najkrasie je tom to ze vo february to vagonuju primo v kalnej na vagony napr. pšenicu a ide do talianska kde mu daju za pšenicu minimalne 220E za Tonu.No jasne ze ked takýmto napr. znízime dotacie nemozeme ohrozit existenciu len budu musieť trošku ale len trošku utiahnnut opasky . Vláda plače ze niesu peniaze sa nečudujete ze ked sa peniaze vyvazaju predavaju elektrarne ,plynarne, vodarne ,a uz dlhodobo aj poda tak jasne ze neostanu doma€€€€€€€ !! lebo nase deti raz budu menšinou ked to takto bude pokračovat na slovensku . začnite dotovať finalizaciu produktov ktore mozu zlepšit zdravie i finačnu istotu pre naš lud , nie ze lacnejsie je ked to dovezieme !! ale zdravie si nekupime .

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.