Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Potravinárstvo Z domova

Hrdého galského kohúta začali naši potravinári chytať za chvost

Hrdého galského kohúta začali naši potravinári chytať za chvost
insert_photoMPRV SR

Pokiaľ niektoré syry, ktoré sa vyrábajú na Slovensku, je možné kúpiť v obchodných reťazcoch vo Francúzsku, tak naše vína sú pre labužníkov z krajiny galského kohúta len veľmi občasným spestrením. Francúzsko je krajinou s bohatou ponukou vlastných potravín a s veľkým nacionalizmom spotrebiteľov. Majú vôbec šancu slovenské potraviny osloviť francúzskeho spotrebiteľa? Naše agroministerstvo na konferencii Francúzsko-slovenskej obchodnej komory uviedlo, že áno.

 „Obchodná výmena medzi Slovenskom a Francúzskom dosahuje 2,7 miliardy eur. Z tejto sumy pripadá na potravinárstvo len 2-percentá,“ uviedol Michel Boivin, obchodný radca Francúzskeho veľvyslanectva na Slovensku.

Ten si myslí, že francúzsky spotrebiteľ je náročný a ani pre tamojší potravinársky sektor nie je jednoduché napĺňať jeho očakávania. Časť syrov pre tamojších spotrebiteľov sa vyrába aj v dvoch našich mliekarňach, tie ale ovláda francúzsky kapitál.

„Ide o mliekareň Savencia, ktorá produkuje v Liptovskom Mikuláši a o spoločnosť BEL, ktorá spracováva mlieko v Michalovciach,“ hovorí Michel Boivin.

Mliekareň v Michalovciach ročne spracuje približne 85-miliónov litrov surového kravského mlieka. Ide o viac ako 10-percent všetkého na Slovensku vyprodukovaného mlieka. Na pultoch domácich obchodných reťazcov vníma spotrebiteľ najmä tavené syry Karička a Veselá krava, alebo syry Babybel mini.

 „Z hľadiska obratu sme druhou najväčšou slovenskou mliekarňou a z hľadiska počtu zamestnancov sme jednotkou. Zamestnávame šesťsto ľudí a sedemdesiat percent našej produkcie exportujeme,“ uviedol Martin Buršák zo Syrárne Bel Michalovce.

Zemplínska prevádzka prešla pred rokom ako prvá mliekareň na Slovensku, ale aj v rámci nadnárodnej skupiny Bel, na spracovanie GMO Free mlieka. Pocítili to najmä prvovýrobcovia, ktorí pri chove dojníc musia siahnuť po sóji bez genetickej úpravy.

Spracovatelia, za ktorými nestojí francúzsky kapitál sa na tamojší trh dostávajú ťažšie. Myslí si to Jana Venhartová z Potravinárskej komory Slovenska.

„Naši členovia majú záujem o nové trhy. Aj o Francúzsko. Táto krajina ale požaduje najmä špeciality vysokej kvality. Francúzski spotrebitelia sú veľmi obozretní čo sa týka dovozových produktov.  Najradšej siahnu po domácej potravine,“ myslí si Jana Venhartová.

Agroministerka Gabriela Matečná hovorí pre portál poľnoinfo.sk, že otvárať cestu našim potravinárom na trhy, o ktoré majú záujem, je dôležité.

Keď Dunaj tečie cez Bordeaux

„Robíme veľmi veľa pre slovenských poľnohospodárov a potravinárov, ktorí majú záujem orientovať sa na Francúzsko. Naši vinári sa v decembri 2017 prezentovali v Bordeaux. Samotní francúzski vinári boli prekvapení úrovňou našich vín a dokonca viem, že z niektorých sa stali aj propagátori týchto, pre nich exotických vín. Najmä odroda Dunaj bodovala u viacerých francúzskych kolegov,“ hovorí Gabriela Matečná.

Tá informuje, že dôležitá bola aj podnikateľská misia najmä menších a stredných potravinárov na výstave SIAL v Paríži. Títo spracovatelia navštívili výstavu vládnym špeciálom vlani v októbri. Ráno na výstavu prišli a večer sa vracali na Slovensko.

 „Výstavu navštívili najmä firmy zapojené do projektu agrorezortu Chcem dodávať. Počas výstavy sa medzi top inováciami veľtrhu presadilo viacero slovenských výrobkov,“ hovorí Gabriela Matečná.

Bodovali spoločnosti Divas drink International (s vitamínovými nápojmi), McCarter (s rastlinnými mliekami), Maxsport (s proteínovou nátierkou, raw tyčinkami a proteínovými chipsami) a Novofruct SK (s ovocnými nápojmi). Menované získali prestížne tituly SIAL Innovation Selection.

Negatívne saldo v agroobchode s Francúzskom klesá

Ministerstvo prostredníctvom Milana Lapšanského, šéfa potravinárskej sekcie informuje, že v najbližšom období pripravujú ďalšiu prezentáciu slovenských výrobcov vo Francúzsku. Oslovený bol priamo obchodný reťazec, ktorému sa odprezentuje slovenská výroba. Momentálne sa zosúlaďuje termín.

„Má zmysel zúčastňovať sa na svetových výstavách. Vytvárame tým cestu našim výrobcom na zahraničné trhy. Následne je na nich, či kontakty využijú a ako sa ďalej uplatnia,“ myslí si Gabriela Matečná.

Obchodná výmena medzi Francúzskom a Slovenskom v agropotravinárskom sektore ročne predstavuje približne 100 miliónov eur. Za posledné tri roky mierne rastie náš export pri súčasnom poklese importu agrárnych komodít z Francúzska. Pozitívnym faktom je najmä výrazný pokles negatívneho salda agrárneho obchodu s Francúzskom, ktoré za posledné tri roky kleslo o takmer 40 percent.

Slovensko vyviezlo v roku 2018 komodity za 26,6 milióna eur a doviezlo za 74,3 mil. eur. Medzi hlavné položky nášho exportu do Francúzska v roku 2018 patrili čokoláda (12,8 mil. eur), izoglukóza (3,8 mil. eur), syry (2,1 mil. eur) a ocot (1,2 mil. eur), ďalšími položkami do 1 mil. eur boli mäso z hydiny, ostatné rastliny, sušené ovocie, pšenica a kukurica, sušené polievky a sladené nealkonápoje.

Na druhej strane, za rok 2018 sme evidovali v dovoze položky ako čokoláda (11,2 mil. eur), zemiaky (6,2 mil. eur), víno (6,1 mil. eur), bravčové mäso (5,4 mil. eur), liehoviny (4,4 mil. eur), syry (3,5 mil. eur) a kukurica (3,1 mil. eur).  Zaujímavou položkou je čokoláda, kde postupne narastá náš export do Francúzska. V tomto sektore sme za rok 2018 dosiahli pozitívne saldo v agropotravinárskom obchode.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: MPRV SR

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments