V domácich potravinách sme na chvoste EÚ
Zahraničné obchodné reťazce v SR majú menej ako 50-% podiel výrobkov vyrobených na Slovensku na pultoch svojich predajní. Slovenské obchodné reťazce COOP Jednota s 57-% podielom a CBA s 56-% podielom hranicu prekročili. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), ktorý robila v novembri minulého roka už piaty rok po sebe.
Podľa výsledkov, ktoré na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezentoval jej predseda Milan Semančík, najhorší, 19-% podiel slovenských výrobkov, zaznamenal ich monitoring v Lidli. V Kauflande je 37-% zastúpenie slovenských výrobkov, a to podľa šéfa SPPK napriek reklamnej kampani pod názvom Z lásky k Slovensku. S necelými 40 % (39,9 %) podielu slovenských potravín na domácom trhu je Slovenská republika podľa komory na chvoste krajín EÚ.
„Pokiaľ to porovnávame s okolitými krajinami, kde je zastúpenie domácich potravín na úrovni 70 % a vyššie, ide o veľmi slabé zastúpenie domácich výrobkov. Slovenskí výrobcovia potravín nevedia prekročiť hranicu ani 40 %. Jedine slovenské obchodné reťazce, a to COOP Jednota a CBA prekročili v predaji slovenských výrobkov 50-% hranicu. Vyspelé krajiny majú hranicu posunutú na úroveň 80 %, napríklad Rakúsko už tri roky ju má na úrovni 85 % a všetko robia preto, aby sa v predaji svojich potravín posunuli ešte vyššie,“ skonštatoval Semančík.
Prieskum sa robil 9. až 15. novembra 2015 v rámci všetkých krajov. Zamestnanci SPPK zisťovali, akú časť z celkovej ponuky potravín predstavujú agropotravinárske výrobky vyrobené v SR. Navštívili spolu 56 predajní ôsmich obchodných reťazcov a sledovali 28 potravinárskych komodít. Z nich hranicu 50-% zastúpenia domácich produktov prekračujú aj naďalej med, chlieb, pečivo, minerálne vody, zemiaky, mlieko a vajcia.
Porovnanie prieskumov Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR s prieskumom SPPK ukázalo, že nie je až taký veľký rozdiel medzi výsledkami monitoringu. Agrorezort ho robil na základe podielu z predaja a monitoring SPPK na základe ponuky na pulte. SPPK urobila porovnanie oboch monitoringov v tých obchodných reťazcoch, cez ktoré sa realizuje predaj takmer 90 % potravín na Slovensku a ktoré sú zaradené tak v prieskume SPPK, ako aj v prieskume MPRV SR. Z tohto dôvodu z porovnávania vynechali Metro, ktoré nefigurovalo v monitoringu MPRV SR.
„Pracovali sme teda s mierne vyšším zastúpením, ako uvádzame v našom celkovom prieskume. Rozdiel medzi výsledkami percenta podielu potravín vyrobených na Slovensku v monitoringu MPRV SR a SPPK nám významne klesol z 21,26 % na 7,3 %,“ objasnil Semančík.
Ešte stále nemáme celú škálu obchodných reťazcov zo zahraničia tak sa nemáme čím chváliť. A treba si konečne uvedomiť .Nikdo nebude nápomocný pri riešení naších problémov .Toto je tá vytúžená globalizácia.
Výborne Slovensko. Toto od vás potrebujeme. Ste vzorom nových členských štátov. Predávajte naďalej výrobky od nás zo „starej“ EÚ. My vám radi vydotujeme ničnerobenie. Najlepšie bude keď budete všetko úhorovať alebo pestovať to čo nám za lacno predáte a my to spracujeme alebo tým nachováme naše zvieratrá. My si dobre… Celý komentár »
neviem prečo sa tu tvárime že iba naše slovenske potraviny su tie najlepšie, vieme vyrobiť rovnaky brak ako kdekolvek inde, len s tym rozdielom že za to ešte aj chceme nehorazne peniaze, preto sa tu presadia ine členske krajiny ktore su menej nenažrane. A žeby bol naš trh o velkosti… Celý komentár »
Neviem prečo sa snažíš o zvrátenie celého článku ktorý pripravila TASR. Ten píše myslím o skutočnom stave okolitých štátov 70% a viac .Reťazce na slovensku s 90% pokrytím predaja potravin maju len niečo cez 40% pokrytie slovenskými výrobkami. A asi viete aj od koho máte žiadať a od koho nie.… Celý komentár »